kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
23 Nisan 2009, Perşembe
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat
Bashir Borlakov, sergisinde Devrimin Gölgesindeadlı çalışma da var.

Demirperde'nin hayaletleri

AZRA TÜZÜNOĞLU / İSTANBUL
23.04.2009
İLİŞKİLİ HABERLER
Demirperde'nin hayaletleri
Galeri Nev, Mısır Apartımanı'ndaki mekânında, Bashir Borlakov'un Geçmişteki Geleceğe Doğru isimli ilk kişisel sergisine ev sahipliği yapıyor. Borlakov, 1990'larda üniversite öğrenimi görmek için gelip yerlisi olduğu İstanbul'da, uzun zamandır üzerinde çalıştığı sekiz fotoğraftan oluşan serisini ilk kez izleyicilerle paylaşıyor. Bu seri ve sergi, sanatçının olgunlaşmakta olduğunun da resmi! Rusya'nın çöküşü ve beraberinde geçirdiği büyük dönüşüm ve bu dönüşümün altında ezilenler, Borlakov'un dizisinin temel meselesini oluşturmakta. Rusya'nın güneyinde yer alan Karaçay'da uzun bir dönem geçiren sanatçı, bizzat deneyimlediği bu çöküş halini, pek çok farklı açıdan değerlendirmekte ve keskin bir eleştirel bakış sunmakta. SSCB Halklarının Kardeşliği Yıkılmaz yazan fabrikanın bacası tütmüyor, faaliyet çoktan durmuş, neredeyse yıkılacak gibi dursa da, önünde poz veren genç erkekler, çevre ülkelerin pazarlarına düşen komunist sembolleri gururla üzerlerinde taşıyorlar. Öte tarafta, Rusya'nın alışıldık figürlerinden mafya üyeleri, geçmişin üzerinde akbabalar gibi dolaşmaktalar.. Hâlâ bir umut taşıyan yaşlı adam, günbatımına, geleceğin görünür olmadığı bir ara alana doğru yürümekte. Şehrin toplu konutları arkada hızla yükselirken, herbiri tipik Rus özelliklerine sahip işçiler, bir kamyona doluşmuş, yeniden inşa edecekleri ve artık inançlarını tamamen yitirdikleri kente doğru yol alıyorlar.

'SAHTE GERÇEKLİĞİN' YÜKÜ
Sahte bir gerçeklik içinde yaşamış olmanın ağırlığı, hepsinin üzerinde. Döküntü arabalar, döküntü uçaklar, çalışmayan ambulanslar, tütmeyen fabrika bacaları, işsiz kalan hemşireler hepsi bir sistemin ve ülkenin çöküşünün ardından kalan parçalar... Borlakov, bu parçaları yanyana getirmekte ve okunabilir kılmakta son derece başarılı. Bashir Borlakov, kolaylıkla kategorilere sokulamayacak bir sanatçı. Önce renkleri, dokusu, genişliğiyle etkileyen fotoğraflar, önlerinde saatler geçirilebilecek ve her seferinde yeni bir ayrıntıyla sizi şaşırtabilecek derinliğe sahipler. Panoramik düşünce/ifade Borlakov'un dünyaya bakışının açısı. O, bu genişliği bir fon olmaktan çok, bir kurucu güç olarak fotoğrafına alıyor ve yüzeyin derinliklerine iniyor. Bir David Lynch filmindeki gibi, bahçede bulunan bir kesik kulağın peşinden bambaşka bir dünya açılıyor. Sanatçının 2005 tarihli Panoramalar serisi, bu genişliğin ve yüzeyin kenarlarındaki küçük ayrıntılara dikkat kesmemizi bekleyen bir ilk çağrı gibiydi. Bugün bizle paylaştığı yeni serisi ise, panoramaların ülkesizliği ve sınıfsal, tarihsel kodlardan azade oluşunu paylaşmıyor. Yeni serinin her bir fotoğrafı, tarihsel, ekonomik, sosyal, kültürel referanslarla yüklü. Sanatçının geçmişiyle hesaplaşması gibi, ya da yapmak zorunda olduğunu derinden hissettiği bir ev ödevi. Borlakov, Genç Etkinlik ve Günümüz Sanatçıları ile başladığı serüveninde, kendi kimliği üzerinden iş üreten sanatçılardan biri olmadı. Kariyerinin belli bir bölümüne karşılık gelen, 2001'deki çektiği Beyaz Yakalılar ise, daha çok eşitlik/eşitsizlik, mücadele/ hırs ekseninde şekillenen kör ekonominin ironik bir eleştirisiydi. Borlakov, fotoğrafın imkanlarını ve ifade olanaklarını sürekli araştıran, 'kurgusal gerçeklikler' inşa ettiği dünyasını ve ötesinde ufkunu paylaşmaktan zevk alan bir sanat emekçisi. Sanatçı, sanıyorum uzun yıllar da gündemimizde kalacak. Tel: 0212 252 1525