kapat
Anasayfa
|
E-gazete
|
Sarı Sayfalar
|
Arşiv
|
Üye Ol
|
Üye Girişi
|
English
|
Kırmızı Alarm
  
20 Nisan 2009, Pazartesi
Sabah
 
Spor Günaydın Ekler Dosyalar Servisler Multimedya Astroloji Kültür-Sanat İşte İnsan Emlak Çocuk Yazarlar Çizerler
Gündem Siyaset Ekonomi Yaşam Dünya Teknoloji Turizm Otomobil
 
24 Saat
24 Saat
Büyük resim için tıklayın

Esnaf siftah etmeyi unuttu

19.04.2009
SABAH - Nielsen işbirliğinde 2 bin 690 katılımcıyla gerçekleştirilen araştırma, Türkiye'de geleneksel perakendeciler olarak bilinen bakkal, küçük market, kuruyemişçinin sıkıntısını gözler önüne serdi..
Köşe başındaki binanın zemin katında 25 metrekare içinde daha fazla kazanmak için derme çatma raflarına yerleştirdiği bir odalık ürünle, sermayesini hayal bile edemeyeceği, devasa araziler üzerine kurulu, binlerce çeşit ürün sunan hipermarketlerle başetmeye çalışıyor Bakkal Ali Efendi.

Elindeki tek sermayesi ise rakamların üst üste dizilmesinden ferman haline gelmiş veresiye defteri ile aile gibi olduğu mahalle halkı. Her geçen gün de pastasından en tatlı parçaları ezeli rakiplerine kaptırır. Ama her şeye inat sabah ezanıyla açar bakkalının kapısını, işlerin kötü gittiğini bile bile sarılır işine.

SEKTÖR GELECEKTEN UMUTSUZ
Organize perakendeciler gerek yaptıkları ortaklıklar, satın almalar, kampanyalar ile gündemden düşmezken, biz de perakendenin hâlâ yüzde 60'ını elinde bulunduran bakkalın, büfenin, kuruyemişçinin, tekel bayinin kısacası geleneksel perakendecinin ne durumda olduğunu merak ettik. Nielsen - Sabah Gazetesi işbirliğinde yapılan araştırmada 2 bin 690 perakendeci ile yüz yüze görüşüldü ve ortaya umutsuz bir geleneksel perakende sektörü çıktı.
Araştırmaya katılanların yarısından fazlası veresiye alışverişlerde artış olduğunu belirtirken kriz öncesine göre alınan ürün miktarlarında azalma olduğu görüşünde. Geleneksel perakendecileri yüzde 71'i ise alışveriş yapma sıklıklarının azaldığını ifade ediyor.
Katılımcıların yüzde 81'i 2008'in şubat ayına göre satışlarda azalma olduğunu belirtirken yüzde 61'i ise bu yılın ocak ayına göre şubatta satışlarda düşme olduğunu belirtiyor.

EKONOMİNİN SUPABIYIZ
Araştırmadan çıkan bir diğer sonuç ise tüketicilerin alışveriş sıklıklarını azaltıp veresiye alışverişlerini artırması.
Düşen nakit alışverişle birlikte alışveriş sıklığının azalması da bakkal amcanın sıkıntısını ikiye katlamış. Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu ile Türkiye Bakkallar ve Bayiler Federasyonu Başkanı Bendevi Palandöken, "sesimizi duyan yok" diyor. Geleneksel perakendenin üzerindeki yüklerin bir an önce kaldırılması gerektiğinin altını çizen Palandöken şöyle konuşuyor: "Yüzde 25'lik stopaj vergisinin kaldırılmasını ve kullandığımız enerjinin konut statüsüne alınması gerekiyor.
Biz Türk ekonomisinin supabıyız. Hipermarkete gidip 3 liralık helva bir de yarım ekmek ver diyebilir misiniz? Bu ülkenin refahı için bizim yaşamamız gerekiyor."