Başbakan'ın yeni uçağı İstanbul'da
CEVDET ÖZDEMİR SABAH
11.04.2009
Başbakanlığın hizmetinde kullanılmak üzere ABD'den satın alınan DAP uçağı, gerektiğinde Cumhurbaşkanı ve Dışişleri Bakanı tarafından da kullanılabilecek..
Gulfstream firmasına sipariş edilen G-550 tipi özel uçak, ABD'de Sa Vannah Georgia'da yapılan test uçuşlarının ardından Türkiye'ye getirildi. Yaklaşık 10 saatlik uçuşun ardından dün saat 08.50'de İstanbul Atatürk Havalimanı'nın 06-24 pistine Florya yönünden iniş yapan uçak, daha sonra THY Teknik Anonim Şirketi'ne götürüldü. 4 kişilik ekip tarafından İstanbul'a getirilen TC- DAP (Doğu Anadolu Projesi) tescilli uçağın yüzeyi kırmızı çizgilerle boyanarak üzerine "Türkiye Cumhuriyeti" yazıldı. Uçağın THY'ye maliyetinin ekstra donanımlar ile birlikte 60 milyon doların üzerinde olduğu ifade edildi.
12 BİN 501 KM MENZİL
Başbakan ve Cumhurbaşkanının uzak seyahatlerinde kullanacağı belirtilen jet, 12 bin 501 kilometre menzili ile dünyanın en uzun menzilli iş jeti sınıfında yer alıyor. Yolcu kapasitesi Başbakanlığın isteğine göre 18 koltuklu olarak planlanan uçak, İstanbul'dan yakıt ikmali yapmadan Los Angeles'a kadar gidebiliyor. 2007 Ağustos ayında siparişi verilen ancak 2011 yılında teslim alınması planlanan uçak, Başbakanlığın ısrarı ve ekonomik kriz nedeniyle firmanın iptal edilen siparişleri doğrultusunda iki yıl önce teslim edildi. Uçakta görev alacak pilot ve teknisyenler de uçağın tesliminden önce Dubai'de 3 aylık bir eğitimden geçti. Uçağın sertifikasyon işlemlerinin tamamlanmasının ardından önümüzdeki günlerde Ankara'ya götürülmesi bekleniyor.
14-18 KİŞİ KAPASİTELİ
Normalde G-550'lerin koltuk kapasitesi 14-18 arasında değişiyor. Koltuk, halı ve kabin renklerinin seçiminde Gulfstream ve THY teknik mühendisleri ortak çalıştı. Uzun uçuşlarda koltuklar yatıyor. Uçağın arka bölümü toplantı salonu haline getirilebiliyor. Kabinde ayrıca uzun uçuşlarda pilotların dinlenmesi için özel bir alan da yer alıyor.
KIZILÖTESİ KAMERA
G-550'de EVS olarak adlandırılan Yükseltilmiş Görüş Sistemi, kızılötesi kamera görüntülerini kokpitteki ekrana yansıtıyor. Böylece pilotlar gece veya sispus gibi görüşün düşük olduğu şartlarda sorunsuz yaklaşıp inebiliyor. Kokpitte pilotlar uçuş verilerini HUD olarak adlandırılan baş üstü ekranından takip edebiliyor. Benzer sistem, F- 16 gibi savaş uçaklarında da var. Kabinde yer alan telsiz, telefon gibi haberleşme sistemleri istenildiğinde kriptolu olarak kullanılabiliyor.
Yayın tarihi: 11 Nisan 2009, Cumartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2009/04/11//haber,E1AFBA3702204B659E04372E491891E7.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2009, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.