İnternette yazı yazmak
Ahmet Ziyal
Giriş Saati : 05.03.2009 09:41
Güncelleme : 05.03.2009 12:06
Amerika'da yapılan bir araştırma (bu araştırmalar neden acaba bizde hiç yapılmaz) 2008 yılında 82 milyon kişi kullandıkları ile ilgili olarak internete yorum girdiğini belirlemiş. Trendlere göre bu sayının 2011'de 100 milyonu geçmesi bekleniyor. Bunu facebook gibi sitelerde içerik üreten 71 milyon, blog'lara yazan 21 milyon ve youtube gibi yerlere ev yapımı film üreten 15 milyon takip ediyor. Toplamda 200 milyondan fazla amatör internete içerik üretmiş. İyi de niye üretiliyor bu içerik, zamanını ayırıp insanlar, şu anda benim yaptığım gibi, maddi bir çıkar beklemeden (veya beklese bile önemsenmeyecek rakkamlar için) yazılar yazıyorlar, yorumlar yapıyorlar.
Kendimi bu konuda analiz etmeye çalıştığımda vardığım sonuç şu. İnsanlar ratingi seviyor, fikirlerinin başkaları tarafından okunmasını, beğenilmese bile yorumlanmasını istiyor. Belki biliyorsunuzdur, son zamanlarda size özel kitap basan matbaalar türedi. Yazdığınız kitabı eşinize dostunuza dağıtmanız için istediğiniz kadar kopya basıp teslim ediyor. Örnek olarak www.lulu.com ve www.blurb.com 'u verebilirim. Baskı teknolojisinin gelişmesi ve böylece kişiselleştirilmiş baskı yapılabilmesine imkan verilmesine paralel olarak çıkan bu yeniliğin internet ortamına yansıması da bloglar. Ancak blog yazmak ciddi bir iş, bu yüzden bunu beceremeyenler facebook'a yazıyor, olmadı aldığı ürüne yorum yazıyor.
Geçtiğimiz günlerde önemli bir teknoloji firmasının üst düzey yetkilisinin Amazon'a yazılacak olumlu yorumlar için yorum başına ücret verdiği ortaya çıktı . Olumlu yorum başına 65 sent ödenmiş. Bu arada yorumlar için istenilen olmazsa olmaz şartlar da şöyleymiş:
- Güzel bir ingilizce kullanın ve gramer kurallarına uyun
- Herzaman tam not verin
- Ürünü kullanmasanız da kullanmış gibi yazın
- Niye satın aldığınıza ilişkin bir hikaye uydurun
- Satın aldığınız siteye bu güzel ürünü sattıkları için teşekkür edin
- Varsa diğer olumsuz eleştirileri 'yararsız' diye rapor edin
Başta belirttiğimiz araştırma internete içerik sağlayanları sınıflandırmış aynı zamanda. Bu sınıflandırmaya göre içeriği yaratanlar, bu içeriğe yorum yazanlar, RSS gibi teknolojiler ile bu içeriği sürekli takip edenler ve olaya sadece seyirci olanlar. E-iş yapmaya çalışanların mümkün olduğunca kullanıcılarından tarafsız ve doğru yorum almaya çalışmaları önemli, çünkü alışveriş yapanların çoğunun bu içeriğe baktığı da araştırmanın bir sonucu.
eMarketer sitesinin araştırması ( )
The Daily Background ()
Yayın tarihi: 7 Mart 2009, Cumartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2009/03/07//haber,5ED32AFAD5AA4130BAA5DDE1B253C61A.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2009, TURKUVAZ GAZETE DERGİ BASIM A.Ş.