Giriş Saati : 21.01.2009 10:25 Güncelleme : 21.01.2009 18:52
Finansal mali kriz nedeniyle firmalar cazip kampanya, promosyon ve fiyat indirimleriyle durgunlaşan piyasayı canlandırmaya çalışırken, tüketici dernekleri de vatandaşları, ''aile bütçe dengesinin sağlanması'' açısından akıllı alışveriş yapmaları konusunda uyarıyor.
Tüketiciler Derneği (TÜDER) Genel Başkanı Engin Başaran yaptığı açıklamada, ABD'de başlayan küresel mali krizin dünyanın birçok ülkesini olduğu gibi Türkiye'yi de etkisi altına aldığını belirterek, en az olumsuzlukla sıkıntıyı aşmaya çalışan firmaların cazip kampanyalarla tüketiciye ulaşmaya çalıştığını kaydetti.
Başaran, özellikle dar gelirlilerin bu dönemde ''alışveriş tuzakları''na düşmemesi gerektiğini ifade ederek, ''Tüketiciler bu dönemde ihtiyacının dışında alışveriş yapmamalı. Umarız artık kazanacağımızı umduğumuz paralarla değil, kazandığımız paralarla yaşamayı öğreniriz'' dedi.
Kriz döneminde alışverişe çıkılmadan önce mutlaka bütçe yapılmasını isteyen Başaran, ''Aile bütçe dengesinin sağlanması için gelirin bir kısmını kira, elektrik, su, eğitim ve sağlık gibi zorunlu giderler için ayrılmalı. Bütçenin kalan kısmını da harcarken çok daha dikkatli olunmalı'' uyarısında bulundu.
Böylesine dönemlerde uzun ödemeli satışların ertelenmesinin ve çok zorunlu olmadıkça tadilat yaptırılmamasının ileriye yönelik planlamalar için son derece önemli olduğunu vurgulayan Başaran, diğer önerilerini de şöyle sıraladı:
''- Önemli günler öncesi alışverişleri en aza indirin.
- Tükettiğimiz her şeyden kısıtlayalım, ancak direkt sağlığımızı ilgilendiren beslenme yani gıda konusunda kaliteden ödün vermeyelim.
- Geleneksel, kendi el üretimimize dayalı sağlıklı yemekleri evde kendimiz hazırlayalım ve yakınlarımızla paylaşalım.
- Daha ucuz ve de daha sağlıklı olan mevsim meyve ve sebzelerini tercih edelim. Hazır ve de pahalı olan, nerede üretildiği belirsiz, ruhsatsız, üretim ve son tarihleri bulunmayan, açıkta satılan, gıdalardan da uzak duralım.''