Kendine ait bir odada iki kadın
Selim Eyüboğlu ve Sevgi Ortaç'ın oyuncu Evrim Kaya ile ortaya koydukları 'Oda Arkadaşları' sergisi, Galeri Splendid'de. Sergi, izleyicilerini röntgenci haline sokarak, adalet duygularını sınıyor..
Küratör Derya Demir ve ressam Leyla Gediz'in Beyoğlu'nda açtıkları Galeri Splendid, Karşı Sanat Çalışmaları ve Beyoğlu'ndaki farklı mekânlara yayılan 'Uyuyan ID' projesinden sonra, galeri mekânın tamamına yayılan ikinci sergisini 'Oda Arkadaşları' başlığı altında izlenime sundu.
Selim Eyüboğlu ve Sevgi Ortaç'a ait ortak bir proje olarak 17 Ocak'a kadar görülebilecek sergi, basın bilgisini tekrar edersek, aynı daireyi paylaşan iki kadının gündelik hayatından kadrajları bizlerle buluşturuyor. 'Oda Arkadaşları' sergisinin kapsadığı ve sanatçıların tabiriyle 'sinematografik' nitelikteki bu fotoğrafların, belli bir devamlılığı veya birbirlerine karşı öncelik ya da üstünlükleri yok.
Bu, sergilenen fotoğrafların 'parça' başına kendilik durumlarını, tek başlarına sergi içindeki ifade ve ipucu potansiyellerini kalıcı hale getiren, önemli bir gösterge.
Sergideki yapıtların çoğu, dramatik 'Caravaggio' veya 'Rembrandt' ışığının yıkadığı, 'Beyaz Kafkasyalı' görece bohem iki genç kadının aynı mekân içindeki inişli çıkışlı ruh hallerini, çelişkili, tedirgin edici çerçevelerde buluşturuyor.
Balkon, telefon, yemek masası, kitaplık, sabahın erkenini gösteren bir klasik duvar saati, yatak ve TV önü, sergi içinde önemli 'sekans' duyguları ve algı eşikleri yaratıyor.
Biraz, modern Amerikan ressamı Edward Hopper'ı andırır bir melankoli esintisi de aktaran, tiyatral duygusuyla da dramatik bir kompozisyon oluşturan sergide, kişilerin aynı mekanı bölüşürken yaşadıkları varoluşsal gerilim, birbirinden kopuk jestler ve zoraki paylaşım anlarıyla olabildiğince eşitlikçi, 'objektif' bir tarzla görsel kılınmaya çalışılmış. Kırık kompozisyonlar, sadece aynı 'an'ı paylaşmaktan öteye gidemeyen iki insanın arasındaki 'kara kedi' misali negatif elektrik, tüm fotoğraflara ağırlığını koyan ezici sessizlik ve sanatçıların da altını çizdiği gibi, 'kadraj' ya da 'ekran' dışında kalanın izleyicinin tahayyülünde yarattığı tetiklenme durumu, sergideki önemli detaylardan birkaçı.
Eyüboğlu'nun yazdığı metne dayandıracak olursak ise, 'Oda Arkadaşları' yakınlık, samimiyet, arzu ve nefreti simgeleyen sinema ikonlarından faydalanıyor. Sergi fotoğrafın baştan-kabullenilen gerçekçiliği ile sinemanın inandırmaya dayalı gerçekçiliğini birbirine geçiriyor.
Selim Eyüboğlu ve Sevgi Ortaç'ın, oyuncu Evrim Kaya ile gerçekleştirdiği sergi, izleyiciyi 'kendine ait bir oda'da bir araya gelen iki apayrı kadının yaşamları ortasında bırakarak, onları bir röntgenci misali izleyen ve gerçekte aralarında neler olup bittiğinden asla haberdar olamayacak durumda olan biz 'üçüncü tekil şahıs'ların vicdan ve adalet duygularını nazikçe sınamayı beceriyor. Sergi bu yönüyle, 'gördüğümüz gerçeklik' ile, 'sezdiğimiz' gerçeklik arasında bereketli bir muhakeme pozisyonu yaratıyor. Tel: (0212) 249 87 74
Yayın tarihi: 2 Ocak 2009, Cuma
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2009/01/02/cm/haber,CDBB0975954D44CD88F6F41B92DE2DC8.html
Tüm hakları saklıdır.