Pazar dediğim müzik pazarı. Aslında diyen de ben değilim, rakamlar öyle söylüyor. Şöyle ki, Apple'ın dijital müzik ve video satış platformu iTunes tek başına ve sadece dijital müzik satarak ABD'de 2007'nin en büyük ikinci müzik perakendecisi oldu. Biliyorum Hafif Müzik'te ekonomi sayfası diline alışık değilsiniz ama bi' dinleyin. Tüm dünyanın en büyük perakende zincirlerinden biri olan Walmart, yüzde 16'lık paya sahip. İkincinin payı yüzde 12. Yani dünyanın en büyük müzik tüketicisi olan ülkenin, en büyük market zincirinin sattığı CD'lerin değerine yakın bir parayı, iTunes sadece internetten elde ediyor. İki yıl önce biri söylese kimse inanmazdı. 2006 yılında Nokia'nın internet ve multimediadan sorumlu yöneticilerinden biriyle görüşme fırsatı bulduğumda, ne zaman müzik işine gireceklerini sormuştum. Amacım dijital müziğin teknolojik altyapısını üreten ve geliştiren firmaların müzik işine girip girmeyeceği hakkında bir fikir sahibi olmaktı. Önce şaşkın ve alaycı bakıp, sonra 'Bizim işimiz iletişim teknolojisi,' demişlerdi. Bugün iTunes'un inanılmaz başarısının ardından Nokia da artık müzik işine girmiş bulunuyor. Diğerleri de sıradadır. Biraz geç de olsa... Nokia'nın müzik satış ve paylaşım sitesi, ovi.com adresi altında hizmet veriyor. Bir player indirmeniz lazım ve tabii bir de Nokia telefonunuz olmalı. iTunes'dan farklı olarak bu siteden yerli kredi kartınızla müzik satın alabilmeniz de mümkün olacak ileride.
ÇOK ACAYİP OLACAK
Nokia'nın geçen yıl 146 milyon müzikli telefon satarak MP3 player pazarında da lider olduğunu düşünürsek, işlerin nereye doğru gittiği açık. Ama tabii hadiseye geç kalmış durumdalar çünkü iTunes şu an hakikaten çok büyük aşama kaydetmiş durumda. Terminolojiyi bile onlar belirliyor. MP3 player'ın genel adı iPod oldu bile... Şimdi bu gelişmelerin ardından yeni adımın ne olacağını görebiliyorum. Teknoloji üreten ve servis sağlayan firmalar doğrudan kendi müzik firmalarını kurmak suretiyle müzik işine girecek. Müziği yaratan ve üreten grupları, sanatçıları şu veya bu şekilde çatıları altına alacak. Bildiğimiz anlamda büyük müzik şirketleri tarih olacak ya da bambaşka alanlarda hizmet vererek sektörde varlıklarını sürdürecekler (mesela konser ve turneler). Madonna'nın Vodafone'lu reklamlarını da her yerde gördüğümüz şu günlerde yazmadan edemedim. Gelecek çok acayip olacak. Bu işten sanatçılar kârlı çıkacak.
Yayın tarihi: 2 Mayıs 2008, Cuma
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/05/02/cm/haber,40859E47AAC0406B81FE5B216762486E.html
Tüm hakları saklıdır.