kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 25 Haziran 2008, Çarşamba
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
Çalışma Bakanı Çelik "Denetimlere başladık" demesine karşın sektörde ciddi bir denetim zaafiyeti gözleniyor. En önemli sorun ise 1 tane bile gemi mühendisi olan iş müfettişi olmaması.

Ölüm var, denetleyen yok!

Çalışma Bakanı Çelik, "Tersanelerde denetim sürüyor" dese de iş müfettişleri içinde bir tane bile gemi mühendisi yok. DTO Başkanı Kalkavan "Gelen müfettiş ne yapacağını bilmiyor" diyerek sorunu özetliyor..
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın talimatıyla dün Bakanlar Kurulu'nda nitelikli eleman yetiştirilmesi için meslek lisesi kurulması kararı alınırken Çalışma Bakanlığı'nda tersaneyi denetleyecek nitelikte bir tane bile gemi mühendisi iş müfettişi olmadığı öğrenildi. Üstelik adı ölümlerle anılan tersaneleri denetleyecek özel bir mevzuatının bile olmadığı ortaya çıktı. Çalışma Bakanı Faruk Çelik, tersanelerde ölümler nedeniyle denetimlerin sürdüğünü açıklamasına karşın 34 bin kişinin doğrudan, yan sanayisi ile 100 bin insanın çalıştığı tersanelerde denetim yapanlar arasında bir tane bile gemi mühendisi yok. Üstelik, 20 yılda 96 kişiye mezar olan Tuzla'daki 'Ölüm Tersaneleri'nde Çalışma Bakanlığı denetimi, 'olmayan mevzuat' ile yapıyor.

NİHAYET HAREKETE GEÇİLDİ
Dünya, tersanelerde iş güvenliği ve sağlığını özel mevzuatlarla belirlerken Türkiye'de onlarca ölümden sonra harekete geçen Çalışma Bakanlığı, Başbakan'ın talimatı sonrası sektörle birlikte mevzuat çalışmasına başladı. Oysa ABD, Japonya ve Güney Kore gibi tersaneciliğin önde gelen gelişmiş ülkelerinde gemi inşa ile tamirinde alınması gereken iş güvenliği ve sağlığı tedbirleri sektöre özel kanunlarla veya kanunların içinde ayrılan özel bölümlerle belirleniyor.

ALMANYA'DA DENETİM SIKI
Örneğin ABD Çalışma Bakanlığı'na bağlı Mesleki Güvenlik ve Sağlık İdaresi (OSHA), internet sitesinde tersanelere ilişkin tanıtım notunda "Gemi inşası ve tamirinin yapıldığı tersaneler geleneksel olarak tehlikeli işyerleridir. İnşaat ve genel sanayiye göre kaza oranının iki kat fazla olduğu bu meslek grubu, stratejik olarak tarafımızdan hedeflenmiştir" değerlendirmesi yer alıyor. Avrupa'da ise ülke bazında iş güvenliği ve sağlığı mevzuatlarında tersanelere yönelik özel hükümler yer alıyor. Gemi Mühendisleri Odası'na göre tersane ülkesi Almanya'da çalışma şartları yönetmelikler ve meslek örgütlerinin uyulması şart olan rehberleriyle detaylandırılmış durumda. Örneğin kazaların sıkça görüldüğü gemi içlerindeki tanka nasıl girileceği veya çalışılacağı madde madde kurallara bağlı bulunuyor. Ayrıca Almanya'da 3 ayda bir tersaneler denetlenirken işveren, işçilerin güvenliği için saat başına 2 Euro ek sigorta primi ödüyor.
Haberin fotoğrafları