kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 15 Haziran 2008, Pazar
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
ABC
Başak Fransez (solda) ve Deniz Marşan’a www.2shoppers.net adresinden ulaºabilirsiniz.

Türk kadınları dikkat çekmekten korkuyor

Yaprak Aras ŞAHİNBAŞ
Stil danışmanları Başak Fransez ve Deniz Marşan'ın işi, tarzı olmayanlara tarz yaratmak, sonra da bu stili oturtmak. İkili, zamanı olmayanlara alışveriş servisi de veriyor..
"Moda geçicidir, kalıcı olan stildir...", geçen hafta hayatını kaybeden Yves Saint Laurent'ın en bilinen sözüdür. 'Stil'in önemi anlaşıldıkça, 'stil danışmanlığı' terimini de daha sık duyar olduk. Birçok mağaza ve marka, kararsız müşterilerine alışveriş danışmanlığı hizmeti vermeye başladı. Bu alanda, bağımsız çalışan kişiler de var ancak sayıları bir elin parmaklarını geçmiyor. '2Shoppers' ise, hem kurucuları Başak Fransez ile Deniz Marşan'ın moda geçmişleri, hem de kadınların yanı sıra erkeklere de stil danışmanlığı hizmeti vermesi dolayısıyla benzerlerinden ayrılıyor. Fransez; Instituto Moda di Burgo, Central Saint Martins, LCC ve Mimar Sinan Üniversitesi'nde moda eğitimi görmüş. Üç yıldır Bilsar'da tasarımcı olarak çalışıyor. Marşan ise moda bilgisini Marangoni'de pekiştirmiş, trendleri çok yakından takip eden bir stil uzmanı. Tecrübeleri bir yana, bu iki genç kadını gördüğünüz anda "Tamam, haydi beni baştan yaratın," diyesiniz geliyor. Çünkü kendi stilleri bile başlı başına işlerinin en büyük referansı.

SÜRÜ PSİKOLOJİSİ
Fransez ve Marşan'ın 2Shoppers'ı kurma amacı, sokaktaki insanı daha cesur giyinmeye teşvik etmek. Kadın stilinden sorumlu olan Marşan, Türk kadınlarının dikkat çekmekten korktuğunu söylüyor. "Türk kadınları yıllardır bastırılmış. Yolda dönüp kendilerine bakılmasından çok korkuyorlar. Bu yüzden 'sürüden' farklı olmaktan, farklı görünmekten çekiniyorlar," diyen Marşan'a göre, tek tip giyinilmesi ve bir şey moda olunca mutlaka herkesin uyum sağlamaya çalışması da yine bu 'sürü' psikolojisinden ve aidiyet ihtiyacından kaynaklanıyor. Bir diğer algı sorunu ise güzelliğin seksapelle eşanlamlı sanılması. Marşal, "Kadınlar bir yerlerini açmadan da güzel olabileceklerinin farkında değiller," diyor. Oysa stil, insanın kendini ifade ediş biçimi aslında. Bu, modaya ayak uydurularak da yapılabilir ama trendleri körü körüne uygulamak, kişilerin olduklarından farklı izlenimler yaratmasına neden olabiliyor. 2Shoppers'ın tarzı 'oturmamış' kişilere verdiği stil danışmanlığı da tam bu nedenle, karakterin tanınmasıyla başlıyor. Hayat tarzı ve mesleği, oluşturulacak tarzın en önemli belirleyicilerden. Danışmanlık isteyen kişinin dolabı iyice tarandıktan sonra, sıra geliyor vücut tipine. Mutlaka tercih edilmesi gereken kesimler, asla giyilmemesi gerekenler tek tek anlatılıyor, kusurlu bölgeleri ön plana çıkarmaktan nasıl kaçınılacağı öğretiliyor. Bu sırada cilt tipine en çok yakışacak renkler de çıkarılıyor. Daha sonra ise, belirlenen bütçeye göre alışveriş yapılıyor. Çok bilinen markalardan Türk tasarımcılarına, Kapalıçarşı'ya ve hatta kişiye özel tasarımlara kadar uzanan bir alışveriş bu bahsettiğimiz. Fransez ise, 2Shoppers'ın erkek stili kısmından sorumlu. Kabul etmek lazım ki işi çok daha zor. Giyim kuşamda kadınlardan bile daha tutucu olan erkekleri 'stilize' etmek, her babayiğidin harcı değil. Fransez, Türk erkeklerinin en büyük korkusunun ise 'feminen görünmek' olduğunu anlatıyor. Kesimler dar olmayacak; dar paçadan, ince kravatttan mümkün mertebe kaçınılacak. Pembe ve fuşya tonları ise zinhar, yasaklı renkler! Tüm bu önyargılara rağmen Fransez gömlek içine atlet giyme 'trendini' kırmaya, kravat-takım elbise-gömlek kombinlerini doğru yaptırmaya çabalıyor. Erkek giyimindeki en önemli unsurun kesim olduğunu söyleyen Fransez, "Bazı trendler sezonluk olduğu için uyum sağlanması şart değildir. Ama kesimler uzun sürede değişir. Ve eğer doğru kesimleri giymezseniz, çok demode görünürsünüz. Mesela şu zamanda pilili pantolon giymek, intihardır," diyor. Stil danışmanlığının yanı sıra alışveriş danışmanlığı hizmeti de veriyorlar. Gidip "Şu kadar bütçem var, bana 10 ayrı kıyafet çıkarabileceğim bir yaz gardırobu hazırlayın," diyorsunuz mesela. Veya kayak tatiline gidiyorsunuz da, orada ne giyeceğinizi bilmiyorsunuz... 2Shoppers sizin için en trendy kıyafetleri bulup satın alıyor. Bir diğer hizmet ise gardırop check-up'ı. Daha çok orta yaş üzeri kadınların tercih ettiği bu serviste gardıropta ne var ne yok bakılıyor, demode kıyafetler yeniden hayata döndürülmeye çalışılıyor. Boyu uzunsa kesiliyor, düğmeleri yenileniyor, farklı kombin önerileri sunuluyor. Elindekilerle yepyeni bir gardıroba kavuşmak isteyenlerin tercih ettiği checkup hizmetinde, dileyenlere, kombinlerin Polaroid fotoğrafları çekilerek de verilebiliyor. Bu hizmetin ücreti, 500 YTL'den başlıyor. Dekorasyon ve hediye danışmanlığı servisi de sunan 2Shoppers'ın müşterileri ya stili tam oturmamış ve kendine has bir tarz oluşturmak isteyenlerden ya da yoğun çalışan, alışveriş yapmaya zaman bulamayanlardan oluşuyor. Orta yaş üzeri kadınlar, modayı takip edemediklerinden; gençler ise 'Sienna Miller veya Jennifer Lopez gibi olmak istediklerinden' kapılarını çalıyormuş.
Haberin fotoğrafları