Kendi işini kendin yap sloganıyla yayılan yapı marketler tüketiciye ulaşamadı. Şirketler teşhir alanları ile müşteriyi yakalama peşinde.
Türkiye'de yapı marketlerin geçmişi 15 yıl öncesine dayanıyor. Tüm dünyada 'do it your self', yani 'kendi işini kendin yap' sloganıyla yayılan yapı marketler, evdeki her işini 'ustaya' yaptırmaya alışkın Türk tüketicisine bu anlamda ulaşamadı. Çünkü
gelir düzeyi ne olursa olsun biz bir ürün alırken uzun uzun nasıl kullanıldığını dinlemek isteriz, usta eve gelsin monte etsin diye gerekirse günlerce bekleriz. Çünkü Türkiye'de işçilik hiçbir zaman insanların kendi işlerini yapmasını gerektirecek kadar pahalı olmadı. Oysa İngiltere'de yapı marketten alınan 2 bin Euro'luk mutfağın montajı da neredeyse o kadar tutuyor.
Koçtaş Genel Müdürü Alp Özpamukçu, bu yüzden mağazaların konseptini değiştirmeye başladıklarını anlattı. Mağazaların içinde dizayn ve teşhir ağırlıklı alanlar yaratmaya başlamışlar. Bu değişiklikten sonra kadın müşterilerin oranı yüzde 35'ten yüzde 50'ye çıkmış . "Müşteri, mobilyaları yerleştirilmiş halde, ya da uygun halıyla birlikte gördüğünde, satın alma kararı hızlanıyor. Nasıl yapılacağını planlamaktansa, nasıl yapıldığını görmek istiyor" diyen Özpamukçu, müşteri başına satışın düşük olduğu İzmir Balçova mağazasındaki uzman sayısını yüzde 20 artırınca cironun 3 kat artmasının da tüketicinin gerçek talebini gösterdiğini söylüyor. Türkler, bir ampul alırken de, çiçekleri için toprak seçerken de mutlaka bir uzmanla konuşup, sormak istiyor.
Sepet ortalaması 60 dolar ABD'li ünlü ev perakendecisi Home Depot'nun hedefi sepet ortalamasını 50 dolara yükseltmek. Koçtaş çoktan 60 doları geçmiş bile. 2007 yılında yüzde 47 büyüyen Koçtaş, şu anda 16 olan mağaza sayısını, 2008 sonuna kadar 22'ye, 2012'de de 68'e çıkarmayı hedefliyor.
İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyük şehirlerde 1012 bin metrekareler aranırken Kuşadası, Bodrum, Edremit ve Alanya'ya 5 bin metrekare yetiyor. Üstelik telefonla sipariş de var. Koçtaş'ın telefonla siparişte Türkiye'nin gitmediği ilçesi kalmamış.
Arçelik için 'çorapçı' olduk
ŞİRKETLERİN içinde açılan 80 metrekarelik küçük mağazalar var. Örneğin Ford, Opet, Tüpraş gibi büyük şirketlerin içindeki küçük depolarda boya, zımpara, strech film gibi en çok kullanılan ürünler bulunuyor. Arçelik de fabrika içine depo kurulan şirketlerden biri. Koçtaş Genel Müdürü Alp Özpamukçu, Arçelik'te en çok ne sarfedildiğini sorduğumuzda gülümsüyor: Kadın çorabı! Çamaşır makinelerinin ürüne zarar verip vermediğini kadın çorabı üzerinde deneyen Arçelik'te binlerce çift çorap ziyan edilince Koçtaş, "Biz satmıyoruz ama çorap için dışarı gitmesinler dedik" diyor.
Bugünkü Tüm Yazıları
'Kendi işini kendin yap' konsepti bize uymadı, Türkler ustadan vazgeçmiyor
Yayın tarihi: 9 Mart 2008, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/03/09//haber,CC1C94CC478E49548600561A3902EFCF.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.