Türkiye, Isparta'da düşen ve 57 kişinin hayatını kaybettiği kazanın yasını tutuyor. Araştırmalara göre kazaların yüzde 70'i insan kaynaklı faktörlerden meydana geliyor.
Tüm Türkiye, perşembe gecesi saat 00.50'de İstanbul Atatürk Havalimanı'ndan kalktıktan sonra Isparta Havalimanı'na inişe geçtiği sırada düşen ve 57 kişinin hayatını kaybettiği uçak kazasının nedenini merak ediyor. Her uçak düştüğünde aynı sorular gündeme gelir; neden veya nasıl? Bu konuda yapılan araştırmalar, uçakların düşüş nedenleri hakkında detaylı bilgilere sahip olmamıza yardımcı oluyor. Araştırmalar ortaya koyuyor ki, yaşanan uçak kazalarının yüzde 70'i uçuş ekibinin hatası, yüzde 11'i uçaktaki mekanik hatalar, yüzde 7'si teknik bakım eksikliği, yüzde 5'i hava trafik kontrolörü hatası, yüzde 4'ü de diğer hatalardan kaynaklanıyor. Isparta'daki kazaya tam olarak neyin sebep olduğu, uçuş boyunca bütün bilgilerin kaydedildiği Flight Data Recorder (FDR) ve Voice Data Recorder (VDR), diğer bir ifadeyle kara kutuların incelenmesi ve detayların toplanmasıyla ortaya çıkacak. Ancak bu kazanın pilotaj hatasından meydana gelmiş olma ihtimali yüksek. Uçağın alçalmaya başlamasına kadar hiçbir anormallik yoktu. İniş için hava son derece uygundu. Pilotlar, kule ile irtibata geçerek alçalmaya başladıklarını söylemişlerdi. Ardından uçakla temas kayboldu. Ters giden ne olmuştu?
MD'LERİN KİRASI UCUZ
MD-83 tipi uçakla ilgili, "Uçuş güvenliği açısından sabıkalı," olduğu şeklinde çok farklı haberler çıktı. McDonnell yapımı uçaklar, başta Amerika olmak üzere dünyanın birçok ülkesinde yıllardır başarıyla operasyon yapıyor. Dolayısıyla bu uçakları 'sabıkalı' şeklinde değerlendirmek yanlış olur. MD serisi uçaklar, Türkiye'de çeşitli havayollarını filosunda kullanılıyor. Bu uçakların aylık kirasının 50-60 bin dolar civarında olması da havayolları için bir tercih sebebi. Teknik yeterlilik, bakım ve uçuşa elverişlilik yönünden uçuşa engel herhangi bir durumu söz konusu olduğunda bir uçağın operasyon yapmasına izin verilmez. Isparta'da yaşanan kaza, başta Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) olmak üzere Türkiye'nin başını ağrıtabilir. Kazanın ardından uçağın üreticisi şirket, Avrupa Sivil Havacılık Otoritesi (EASA), uçakta kullanılan motorun üreticisi şirketin yetkilileri inceleme yapacak. Eğer uçuşa elverişlilik yönünden bir eksik bulunur ve ihmal söz konusu olursa, Türkiye'nin ve Türk şirketlerinin ciddi şekilde başı ağrıyabilir.
Yayın tarihi: 2 Aralık 2007, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/12/02/pz/simsek.html
Tüm hakları saklıdır.