İşte kaza-kırım heyetinin ilk bilgileri: Pilot, 4.5 dakika kazanmak için güzergâhı değiştirdi. Uçak, 1.5 metre daha yüksekte olsa kaza olmayacaktı. Yolcuların büyük bölümü, gövdenin parçalanmasıyla ortaya çıkan ani hava değişiminden öldü. Açık cep telefonu yoktu, kazaya neden olmadı..
Isparta'da 57 kişinin ölümüyle sonuçlanan feci uçak kazasına, ilk belirlemelere göre pilotun, yalnızca 4.5 dakika kazanmak için belirlenen uçuş güzergahı yerine 'kestirme' bir yolu denemesinin etkili olduğu sonucuna ulaşıldı. SABAH, kazayla ilgili 6 kişiden oluşan Kaza-Kırım Heyeti'nin belirlediği ilk tespitlere ulaştı.
İŞTE SORULAR İŞTE YANITLARI
* PİLOT KESTİRMEYİ DENEDİ: İstanbul'dan 1.5 saat rötarlı kalkan pilot, 4.5 dakika kazanmak için belirlenen uçuş güzergahını değiştirdi. Daha kestirme bir güzergahı deneyen pilot, uçağı Türbetepe'ye çarptı. Nitekim Isparta Valisi Şemsettin Uzun, bölgenin uçağın geçiş noktası olmadığını belirterek, "Uçak oraya nasıl indi anlamak mümkün değil" demişti.
* VOR CİHAZINI DİKKATE ALMADI: Pilotun, yaydığı sinyallerle havaalanına güvenli yaklaşmayı sağlayan cihazlardan VOR'u belli bir aşamadan sonra dikkate almadığı, inisiyatif kullanarak inmeye çalıştığı belirlendi. Bu da kazayı tetikledi.
* TEPEYİ AŞABİLSEYDİ KAZA OLMAZDI: Uçak, 1.5 metre daha yüksekten uçsaydı feci kaza yaşanmayacaktı. Uçak, tepeyi aşarak belki de normal inişini yapacaktı. Cihazları devre dışı bıraktığı belirtilen pilot, bu dakikadan sonra çetin coğrafi koşullarla karşı karşıya kaldı ve bu mücadeleden yenik düştü.
* ANİ BASINÇ ÖLDÜRDÜ: Uçağın, önce kuyruğu çarptı. Çarpmanın etkisiyle gövde bölündü. Bu sırada ortaya çıkan ani hava değişimi ve buna bağlı basınç yolcuların çoğunluğunun ölümüne neden oldu. Ölen yolcuların bir bölümünü gören bir yetkili, "Yolcuların bazılarında sıyrık bile yoktu" dedi.
* SABOTAJ KUŞKUSU SIFIR: (Türkiye'nin önde gelen nükleer fizikçilerinin de uçakta yer alması nedeniyle gündeme gelen sabotaj iddiası) İlk belirlemeler, uçağa yönelik sabotaj düzenlendiği yönündeki iddiaları boşa çıkardı. Uzmanlar, sabotaj olasılığını sıfır olarak not etti.
* CEP TELEFONU KAZADA ETKİLİ Mİ? Cep telefonu, kazaya neden olmadı. Bölgede yapılan incelemelerde yolculara ait açık, cep telefonu bulunmadı. Uzmanlar, bu olasılığı da devre dışı bıraktı.
* BAKIM-ONARIM EKSİKLİĞİ VAR MI? Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü yetkilileri, uçakların bakım ve onarımlarıyla ilgili bir sorun olmadığını belirtti. Atlasjet'in filosunda bulunan MD tipi uçakların bakım onarımlarının 30 Ocak 2008'de sona ereceği öğrenildi.
* PİLOTUN EĞİRDİR GÖLÜ'NÜ PİST SANMASI MÜMKÜN MÜ? Uzmanlar, uçağın pilotunun Eğirdir Gölü'nü pist sandığına yönelik açıklamaları gerçekçi bulmuyor. Ay ışığının yansıdığı gölle, özel olarak aydınlatılan pisti deneyimli bir pilotun çok rahat ayırt edebileceğine dikkat çekiliyor.
Yayın tarihi: 2 Aralık 2007, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/12/02//haber,7AEB52E815DA4E2688BB2D9373866A32.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2007, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.