kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 5 Kasım 2007, Pazartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
Günaydın 
Prof. Dr. Tevfik Özlü
Sağlık Hakkı

Görevlilerden yardım istemem hata mı?

Büyük hastanelerimizden birine endoskopi yaptırmaya gittim. Nerede yaptırabileceğimi bilmediğimden rastladığım beyaz önlüklü kişilere sordum. İlki bilmediğini söyledi. İkincisi "Danışmaya başvurun" dedi. Üçüncüsü ise "Ben danışma değilim!" diye beni tersledi. Çok moralim bozuldu. Ben 70 yaşında emekli bir öğretmenim. Yardım etme duygularımızı yitirmişiz. Hastaya yol göstermek millete zül getirir mi oldu? Emin Z./İstanbul

Tıpkı bu okuyucum gibi herhangi bir sağlık sorunuyla hastaneye başvuran hasta, elinde sevk evrakıyla hastane kapısına dayandığında, çoğu zaman ne yapacağını, nereye gideceğini bilemez. Örneğin; karnı ağrımaktadır ama nerede muayene olması gerektiğini bilmemektedir. Bağ-Kur'ludur ama muayene olabilmek için hangi işlemleri yaptırması gerektiğinden habersizdir. Poliklinikteki hekim kendisinden röntgen filmi istemiştir ama nerede ve nasıl çektireceğini bilemez. Doktoru yatış kağıdı vermiştir ama yatış işlemlerini nerede yaptıracağını bulup çıkaramaz. Reçete almıştır ama ilaçlarını nasıl ve nereden alacağını bilemez.

KOŞUŞTURMACA BİTMEZ!
Hasta ve hasta yakınları, resmi işlemlerini yaptırabilmek, hastayı muayene ettirebilmek, serviste yatacak yer bulabilmek, röntgen veya tomografiye yakın zamanda randevu alabilmek, poliklinikteki hekim yerinden ayrılmadan laboratuvardan tahlil sonucunu alabilmek veya hastayı taburcu edebilmek için kalabalık koridorlarda, oradan oraya koşuşturup dururlar. Ellerinde sevk evrakları veya tahlil istek belgeleriyle rast geldikleri kapıyı çalıp yardım isteyen bu kişilerle her gün onlarca kez yüzleşen hastane çalışanları ise, onlara yol yordam gösterirken, kendi işlerini yapamadıklarından yakınırlar. Bu üzücü tabloyu değiştirmek için, sağlık hizmetlerinden yararlanmak üzere hastanelere başvuran hastalarımıza, kılavuzluk (hosteslik) hizmeti verilmesi gerekmektedir.

HOSTESLİK HİZMETİ ŞART!
Özel sağlık kurumlarında ticari kaygılarla da olsa, hastalar kapıda karşılanmakta ve kurum içinde oldukları sürece, kendilerine görevliler rehberlik etmektedir. İşleri bittiğinde kapıya kadar uğurlanmaktadırlar. Kamu kurumlarında ise bu genellikle yapılamamaktadır. Hosteslik hizmeti, hastalarla sağlık çalışanları arasında yaşanan sorunların önlenmesi, sağlık kurumlarıyla ilgili şikayetlerin azaltılması, hasta memnuniyetinin sağlanması, sağlık kurumlarında verimliliğin artırılması ve sağlık çalışanlarının işlerinin kolaylaştırılması bakımından çok yararlı olacaktır. Özel eğitimli kişiler tarafından verilen hosteslik hizmeti özellikle de sağlık kurumlarından hizmet almakta olan yaşlı, yanında refakatçisi olmayan, hastaneye ilk kez gelmiş, okuma yazma bilmeyen ya da hastalığı dolayısıyla bitkin düşmüş hastalar için son derece yararlı ve yol gösterici olacaktır. Beyaz önlük giyen her personel, hastanesindeki üniteleri ve hizmet süreçlerini tam olarak bilemeyebilir. Bu açığı kapatmak için hastane yöneticilerinin çalıştıkları kurumda bir an önce hosteslik hizmeti uygulamasını başlatmaları gerekmektedir.