Bir kamu kurumunda diş hekimiyim. Dişinin çekilmesi talebiyle başvuran hasta; dişini çekmeyip, reçete yazarak gönderdiğim iddiasıyla beni şikayet etti. Hasta Hakları Kurulunca yapılan incelemede suçsuz bulundum. Ancak bu süreçte kurum çalışanları karşısında gereksiz yere töhmet altında kaldım. Daha önce de bir hemşireyi şikayet etmiş. Bir kamu görevlisi hakkında olur olmaz şikayette bulunmanın bir yaptırımı yok mu? Haksız yere şikayet edilen sağlık görevlisi ne yapabilir? Hak ihlaline uğrayan veya uğradığını düşünen hasta veya hasta yakınlarının; mağduriyetlerinin giderilmesi, zararlarının tazmini ve/veya hak ihlaline sebep olan kişinin cezalandırılması amacıyla şikayette bulunma hakları vardır. Hasta ve yakınları, Hasta Hakları Birimleri dışında, ilgili kurumun yöneticisine, savcılığa veya valiliğe de başvurabilirler. Doğal olarak, hastalara şikayet etme hakkının tanınması, her şikayetçi olanın haklı olduğu anlamına gelmez. Herhangi bir kişi hakkında şikayet vaki olması, o kişiyi töhmet altında bırakmaz. Ne var ki, bir kurumda farklı kişilerden, hep aynı görevli hakkında şikayetler geliyorsa, bu durum da normal kabul edilemez.
TAZMİNAT HAKKI VAR
Mevzuata uygun şekilde yapılan inceleme veya soruşturma sonunda şikayetçi haklı veya haksız bulunabilir. Ama sonuçta haksız çıkması, şikayetçiyi suçlu kılmaz! Ancak hazırlık soruşturması veya yargılama sonucunda, memur hakkındaki ihbar ve şikayetlerin mağdur etmek amacıyla ve hakaret için uydurma bir suç isnadı suretiyle yapıldığı sabit olursa; haksız isnatta bulunanlar hakkında başsavcılık resen soruşturmaya geçebileceği gibi, şikayet edilen memur da haksız isnat için tazminat davası açabilir. Burada asıl olan şikayetin haksız bulunması değil; şikayetçinin yalan yere suç isnat ederek, memuru mağdur etme ve hakaret kastı gütmesidir. Hasta, kendisine uygulanan tıbbi işlemlerle ilgili algısında hata edebilir. Kasıt olmaksızın böylesine yanlış değerlendirmelere bağlı şikayetler suç oluşturmaz. Şikayet hakkının kullanılması bazı usul ve kurallara bağlıdır. Kamu görevlisi hakkında yapılacak şikayet veya ihbarların soyut ve genel nitelikte olmaması, ciddi bulgu ve belgelere dayanması, kişi ve/veya olay belirtmesi, doğru ad-soyadı ve imza ile adres taşıması zorunludur. Bu koşullara uymayan başvurular işleme konulmaz.
Yayın tarihi: 3 Eylül 2007, Pazartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/09/03/gny/haber,2D7B7B298AE140B5A2B14D5FD08EB35F.html
Tüm hakları saklıdır.