Yaklaşık bir yıl önce Türk Hava Yolları'nın (THY) ikram ihalesi gündemdeydi. Ancak, ihale sonuçsuz kaldı ve THY yönetimi Do&Co firmasıyla ortaklık kurup, Turgut Özal döneminde özelleştirilen USAŞ'ı bünyesine katarak, bir nevi kamulaştırdı. Fakat, görünen o ki ikramda henüz sular durulmuş değil. Çünkü, THY'nin üye olmaya çalıştığı Star Alliance'ın bir numaralı oyuncusu Lufthansa'nın Türkiye'deki ikram şirketi LSG Sancak Catering, USAŞ'la ikram ihalesinde yarışmadı, geri çekildi. O dönem bunun sebebini çözememiştim. Belki de THY yetkililerinden gerekli bilgileri alarak girmemiş olabilirler. Zira, LSG'nin Türkiye ortağı Sancak Catering ısrarla THY ihalesine girmek istemesine rağmen, Alman ortağını ikna edememişti. Bu sebeple aralarında tartışma çıktı. LSG ihaleye global, Sancak ise daha mahalli baktığından stratejileri tutmadı. Kamuoyunu ilk defa buradan bilgilendiriyorum: LSGSancak Catering ortaklığı sadece ve sadece THY ihalesi sürecinde yaşanan tartışmalar sebebiyle kısa süre önce bitti. Dünyanın bir numaralı ikram şirketi Lufthansa'nın LSG'si, Sancak'a ait yüzde 50 hisseyi de satın alarak, artık Türkiye'de tek başına faaliyet göstermeye başladı. Peki bu durumda THY-Do&Co ortaklığı ne olacak? Bana gelen bilgilere göre, iki şirket arasında henüz yürürlükte olan bir sözleşme yok. Ayrıca ikram harcamaları da THY için ciddi bir yekûn oluşturmaya başlamış. THY Teknik'in Lufthansa Teknik'le flört etmesi gibi, THY'nin ikram işi de Star Alliance üyesi olduğu gerekçesiyle Alman LSG'ye teslim edilebilir mi? Bunu zaman gösterecek.
SABİHA GÖKÇEN MERAKI
Avrupa'nın düşük maliyetle (low coast carrier) uçuş yapan önemli şirketlerinden Alman havayolu Germanwings'in İletişim Müdürü Andreas Engel ziyaretime geldi ve şirketinin Türkiye uçuşlarında yakaladığı başarıyı büyük bir keyifle anlattı. İstanbul uçuşları, kârlılık ve doluluk açısından destinasyonlar arasında ikinci sırada yer alıyormuş. Engel, Türkiye uçuşlarını farklı şehirlere yayıp, sefer sayısını da artırarak çeşitlendireceklerini söyledi. Engel, 2 Temmuz'da yapılacak Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı ihalesi sonrasında, bu meydana yaptıkları uçuşların zamlanıp zamlanmayacağını merak ediyor. Havalimanlarının yüksek bedellerle özel sektöre ihale edilmesi sadece Germanwings'i değil diğer havayolu şirketlerini de rahatsız ediyor. Yetkililerin bundan sonra yapılacak terminallerin ihale şeklini gözden geçirmelerinde fayda var. Çünkü, yüksek bedelle yapılan ihalelerin bedelini havayolları ve dolayısıyla yolcular ödüyor. Bu tablo da hava ulaşımında Türkiye'yi rakiplerin uçuş noktaları içinde pahalı hale getiriyor. Engel'in dikkat çektiği diğer bir konu da Türkiye'de pazar paylarının her yıl artış göstermesi. Türkiye'nin uçuş yaptıkları ülkeler arasında Hırvatistan'la birlikte en gözde destinasyonlardan biri olduğunu kaydeden Engel, "Yolcularımızın yüzde 35'i Türk. Bu oranı yüzde 50'lere çıkarmak istiyoruz" dedi. Bu tabloya bakarak, Türk Hava Yolları'nın (THY) Almanya pazarında, bu ülkenin havayolu şirketleri Lufthansa ve Germanwings'in arasına sıkışıp kalacağını söylemek için kâhin olmaya gerek yok.
Yayın tarihi: 17 Haziran 2007, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/06/17/pz/haber,A5D01DA7D02E4BEBA4542A8A95911245.html
Tüm hakları saklıdır.