Dünya devi Cadburry'nin Türkiye'de Dandy ve Falım markası gibi çikletleri üreten Intergum'u almasının ardından 350 milyon YTL'lik çiklet sektöründe tartışma büyüyor . Bu birleşmenin gerçekleşmesi halinde ülkemizdeki sakız ve şekerleme sektöründe
'Cadburry'nin
'hâkim durum'a geçeceği ve şu anda sadece sakızda gözüktüğü
'hâkim durum' zaten varolan şekerleme sektörünün tümünü kapsayacağı ve bu nedenle ülkemizde çiklet ve şekerleme sektöründe rekabet ihlali olacağı yorumları yapılıyor.
Bu birleşmenin gerçekleşebilmesi için
Rekabet Kurulu'nun izni gerekiyor. Bu nedenle Rekabet Kurulu uzmanları, bir taraftan birleşme başvurusunun dosyasını incelerken diğer taraftan diğer sakız ve şekerleme sektöründe yer alan firmaların görüşlerini almaya başladı.
Türkiye'de sakız pazarı ile ilgili yapılan tüketici araştırmalarının ortaya koyduğu gerçek firmaların iştahını kabartıyor. Yapılan değerlendirmelere göre
-Tüketicilerin yüzde 88'i sakız çiğniyor. -
Sakız tüketicilerinin yüzde 70'inin özellikle tercih ettikleri bir sakız markası bulunuyor.-Bu tüketicilerin büyük çoğunluğu (%75) tercihlerini şekersiz sakızlar yönünde kullanıyor.-Şekersiz sakız tüketicilerinin yüzde 39'u aynı zamanda haftada 6 adetten daha fazla sakız çiğniyor. Bu tüketiciler "yoğun" kullanıcılar olarak tanımlanıyor. Bu tabloya baktığımızda Cadburry`nin Intergum`u alması halinde çiklet sektöründeki pazar payını yüzde 14'ten yüzde 60'a çıkaracaktır ki bu da sektörde hâkim durum yaratır ve Rekabet Kanunu'nun 7'nci maddesi ve 1997/1 nolu tebliğe göre izin verilmemesi gerektiğini düşünüyorum. Şeker de durum ne?
Şeker pazarında ise toplam pazar tüketim büyüklüğü 201 milyon YTL düzeyinde. Tüketimin yüzde 86'sı anlık tüketime yönelik şeker ürünlerinden yüzde 14'ü de aile tipi tüketime uygun ambalajlı ürünlerden geliyor. Bonbon %23, toffe %14, yumuşak şeker %29, top şeker %14, draje şeker %6 gibi kategoriler anlık tüketime yönelik şeker pazarı içerisinde en önemli segment konumunda. Özellikle yumuşak şekerlerdeki gelişim pazar büyümesinin oldukça üzerinde.
Cadburry Kent, şeker pazarında yüzde 61'lik paya sahiptir. Cadburry'yi, yüzde 16 ile Ülker, yüzde 8 ile FritoLay, yüzde 4 ile Perfetti, yüzde ile de Haribo izliyor. Sektörde faaliyet gösteren diğer firmalar, bu birleşmenin gerçekleşmesi halinde 'sektörde rekabet diye bir şey kalmaz' diyerek şu değerlendirmeyi yapıyor: "
Bu birleşme sonucu Cadburry ile hiçbir firma rekabet edemez ve zaman içinde piyasadan silinecek. İşte bundan sonra da sektörde tek başına kalacak olan dünya devi, tüketicilerin karşısına ejderha gibi çıkarak onların cebini boşaltacak.
Evet
Baycan ve Falım çikletlerinin savaşı böyle. Bu birleşmeye izin verilirse hem sektörde, hem de şu anda işin farkında olmayan tüketiciler cephesinde kızılca kıyamet kopacak gibi...
Yayın tarihi: 29 Haziran 2007, Cuma
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/06/29//ayaydin.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2007, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.