kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 28 Haziran 2007, Perşembe
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC
ERGUN BABAHAN

367 kararı ve muhalefet şerhi

Anayasa Mahkemesi'nin cumhurbaşkanlığı seçimiyle ilgili gerekçeli kararı açıklandı. 39 sayfalık karara karşı oy şerhleri de konulmuş.
CHP'nin başvurusunu destekleyen üyelerin toplantı yeter sayısını 367 olarak savunmakta ciddi olarak zorlandıkları kararın daha ilk okunuşundan anlaşılıyor.
Rahatlıkla söyleyebiliriz ki, bu karardan tarihe muhalefetin şerh gerekçeleri kalacaktır.
Tülay Tuğcu, Haşim Kılıç, Sacit Adalı, Fulya Kantarcıoğlu Anayasa ve hukuku bizim görüşümüze göre doğru yorumlamış ancak azınlık görüşü olarak kalmışlardır.
Burada üzerinde özenle durulması gereken bir husus da, Haşim Kılıç'ın şu uyarısıdır:
"Anayasa'nın bu maddeleri ile yargıçların vicdani kanaatleri tam olarak güvence altına alınmak suretiyle hiçbir organ, kişi veya merciin bunu etkilemesine imkan verilmemesi amaçlanmıştır. Anayasa'nın öngördüğü bu sorumluluğun, en sade vatandaştan makamı ve rütbesi ne olursa olsun herkesin gereğini yerine getirme zorunluluğu vardır. Ne yazık ki bu zorunluluğa rağmen karar öncesi kimi kişi, kurum ve mercilerin mahkemeyi etkilemeye dönük söylem ve davranışlarını onaylamak mümkün değildir."
Muhaliflerin altını çizdiği şu noktaları dikkatinize sunmak istiyorum:
"İçtüzüğe veya Anayasa'ya aykırı Meclis kararlarının denetimsiz kalması kuşkusuz istenemez. Ancak Anayasa, İçtüzüğe aykırı durumun denetimini öngörmemiştir ve Anayasa Mahkemesi'ni de görevlendirmemiştir."
"Bir konu mevcut İçtüzükte düzenlenmiş, nasıl yapılacağı ayrıntılı biçimde belirtilmiş ise bunun eylemli biçimde değiştirilmesinden bahsedilemez. Mevcut kuralın aksine bir uygulama yapılmış olması ancak içtüzüğe aykırı bir tasarruf olarak nitelendirilebilir. İçtüzüğe aykırı bir uygulamanın denetim yeri ise ne Anayasa Mahkemesi ne de başka bir yargı kuruluşudur."
"Söz konusu karar İçtüzüğe uygun da olsa aykırı da olsa, bunun Anayasa Mahkemesi'nin görev alanına girmediği açıktır. Belirtilen nedenlerle görevsizlik kararı verilmesi gerekirken Mahkeme'nin görev alanına giren bir yasama tasarrufu olarak değerlendirilmesinde isabet yoktur. Anayasa Mahkemesi, Meclis İçtüzüğü'ne uygun ya da aykırı tasarrufların denetim mercii değildir."