Dünya müzik piyasası son zamanlarda büyük bir değişim içinde... Albüm satamayan müzisyenler, artık albümlerini kendi web sitelerinde bedava yayınlamaya başladı. Sanatçılar bakkallaşıyor, süpermarketler ise kapanmanın eşiğinde.
Bilmem Yakup ismi, size bir şey çağrıştırıyor mu? Yakup, bir grup. Bir süre önce yaşadığı ABD'den Türkiye'ye gelerek müzik çalışmalarını sürdüren Yakup Trana'nın kurduğu bir grup. Evet grubun adı da Yakup, kurucusunun adı da... Daha önce Duman'dan Kaan ve Batuhan ile
Karanlıkta adlı bir parçaları vardı. Hakikaten güzeldi. Yakup'un albümü de var ve EMI'dan yayınlandı. Ama pek fazla ses getirmedi, tanınmadı, belli bir çevrenin dışına çıkamadı. Şimdi Yakup, kendi web sitesinden bu albümü yayınlıyor. Plak şirketiyle anlaşmasını da bozmuş durumda çünkü, biliyor ki internet üzerinden sesini duyurma şansı daha fazla. Bu durum bir süredir bütün dünyada bu şekilde cereyan ediyor. Yani pek çok yeni sanatçı, büyük şirketlerin kataloglarının içinde bir isim olarak kalmaktansa, kendi küçük şirketlerinde ya da web'de var olmayı ve kendi yağlarıyla kavrulmayı tercih ediyor. Bunun başka örnekleri internette var. İnternet üzerinden adını duyurup sonra albüm çıkaran gruplar da var, yıllarca albüm çıkarıp sonra sıkılıp internetten single yayınlayanlar da... Peki, ama büyük plak şirketleri ne yapacak? Bakın sadece Amerika'da geçen yıl 2000 yılından bu yana 25'ten fazla azaldı. Bu yıl en hızlı inişi yaşıyor. ABD'de 2000'den bu yana müzik endüstrisinden elde edilen gelir, 37 milyar dolardan 32 milyar dolara düşmüş. Belli başlı sanatçıların albüm satışları da 2000 yılına göre neredeyse yarı yarıya azalmış. Buna karşılık internet üzerinden single satışları, 2003'ten bu yana yüzde 3 bin kadar artmış. Sıkıcı rakamları bir kenara bırakırsak, gidişat belli. Dijital dünya, sanal âlem falan. Biz bu gelişmeleri, Türkiye'de çok geriden takip ediyoruz. Tüketiciler, sektörün önde gelenlerini ve yasal düzenlemeleri çoktan geride bırakıp, dünyaya entegre olmuş durumda. Biz bugün, mühim ödül törenleri düzenleyen meslek örgütlerine "Kim, ne kadar sattı?" diye sorsak, net bir yanıt alamıyoruz. O yüzden istatistiklere falan bakıp yorum da yapamıyoruz. Her yıl "Serdar Ortaç birinci, Kenan Doğulu ikinci..." falan diye, birtakım afaki listeler dayıyorlar, bunları biliyoruz. Bir de "CD satamıyoruz, ölüyoruz," çığlıklarını duyuyoruz. Yakup kendi bakkalını açmakta çok haklı. Kimse artık 70'ler, 80'ler'deki gibi limuzinlerle, özel uçaklarla gezemeyecek. Büyük plak şirketlerinin de en fazla 10 yılı kalmış olmalı. Yani müzik âleminde bakkalların zaferi kutlanıyor. Süpermarketlere kilit vuruluyor. Bu arada Yakup'un albümünün adı
Kaos. www.yakup-rock.com adresinde inceleyebilir, indirip dinleyebilirsiniz. Tamamen yasal... Bakkallar süpermarketleşme yolunda... Müzikte ise tam tersi.
Yayın tarihi: 22 Haziran 2007, Cuma
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/06/22/cm/tez.html
Tüm hakları saklıdır.