|
|
Savunma Sanayisi ile ilgili üç kritik perde arkası
Türkiye'nin, Avrupa'nın en büyük ordusu olduğu gerçeği başta Avrupa basını olmak üzere birçok yerde haber oldu. Böyle olunca da Türkiye'nin milyarlarca dolarlık savunma sanayisi, dünya silah devlerinin iştahını kabartan bir pasta olarak her geçen gün ağırlığını hissettiriyor. Dış politikada ülkenin elinde koz olarak kullanılması avantajı da eklenince savunma sanayisinin önemi giderek artıyor. Bu konuda sektörün en önemli isimleriyle üç kritik konu üzerinde konuştuk. İşte savunma sanayisinin en merak edilen üç başlığında son durum: SAVAŞ UÇAĞI: Türkiye halen Avrupa yapımı Eurofighter veya Amerikan Lockheed üretimi Müşterek Taarruz Uçağı (JSF) F-35'lerden hangisinin alınacağına resmen karar vermedi. Ama, F-35'in konsept tasarımının ardından şimdi de üretim bölümünde yer almaya karar verdi. Bir ay içinde ABD'de 9 ortak ülkeden biri olarak üretim ortaklığı anlaşmasına imza atılacak. Resmi alım kararı ise 2012'de verilecek. Eurofighter için "kapılar kapandı" dense de, bu tarihe kadar az da olsa bu uçak için şans sürüyor. Eğer, Eurofighter alınmazsa, 100 civarında uçak alım kapsamında hava-yer görevi yapan F-35'lerin yanında normalde eksik kalan hava-hava görevini Türkiye'nin elindeki F-16'ların sürdürebileceği belirtiliyor. Türkiye'nin F-16'ları olmayan bu yüzden hem F-35 hem de Eurofighter alan İngiltere ve İtalya'ya oranla avantajlı olduğu belirtiliyor. Yine de, Türkiye'nin Avrupalıları küstürmemek amacı ile 80 F-35, 40 da Eurofighter alabileceği de iddialar arasında. F-35 üretimine katılma kararı ise Meclis'te uluslararası anlaşma statüsünde oylanacak. TAARRUZ HELİKOPTERİ: 12 Aralık'taki Savunma Sanayisi İcra Komitesi, 2 milyar dolarlık 50 taarruz helikopteri ihalesinde gerekli testlerin tamamlanması gerekçesi ile kararı ileri bir tarihe erteledi. Bazıları "ihale iptale gider, sonunda Amerikalılardan alınır" diyor. Ancak, sanılanın aksine, en geç 2-3 ay içinde bu testler yapılacak ve nihai karar verilecek. Amerikalıların Boeing Apache ya da Sikorsky'nin silahlı Black Hawk'larının direk alımı da yapılmayacak. Güney Afrikalı Denel şirketinin Rooivalk (Kırmızı Şahin) ve İtalyan Agusta'nın Mangusta helikopterlerinden biri seçilecek. Rooivalk ile Mangusta'nın helikopterlerinin testleri kendi ülkelerinde ve burada en kısa sürede yapılacak. Savunma Bakanı Vecdi Gönül de bu amaçla inceleme için yurtdışına gidecek. Bu arada, Afrikalıların Rooivalk helikopterine transmisyon başta olmak üzere yüzde 60'a yakın parça desteği veren ve daha önce Tiger helikopteri ile ihaleden elenen Eurocopter geçen hafta bu parçaları vermeme eğiliminden vazgeçti. Teminat mektubu Ankara'ya gönderildi. İtalyanlar ise, Türkiye'nin birinci önceliği olan yükseksıcak kriteri (30 derece ve 5 bin feet) için gerekli olan motor değişikliğini yaptı. Türkiye, şimdi İtalyanlara, "motoru değiştirdiniz ama bu yeni motorun diğer sistemlerle uyuşma sorununu da en kısa süre halledin" diyor. F-16 ALIMI: Türkiye'nin düşen F-16'ları yerine 1.6 milyar dolarlık 30 F-16 uçağı alımını kimden yapacağında ibre son dönemde önemli ölçüde fiyat düşüren TAI'den yana. Yine de, yarısının TAI'den yarısının Lockheed'den alımı gündeme gelebilir. Amerikan şirketi ise, TAI'nin bu kadar fiyat düşürmesini pek inandırıcı bulmuyor ve "Parçaları ben vereceğim, TAI'nin Türkiye'ye teslimatında gecikme yaşanabilir. Fiyatı da TAI, ana üretici firma Lockheed kadar düşüremez" iddiasında. Dişe diş görüşmeler sürüyor.
|