|
|
|
|
|
Kış lastiği güvenli frenleme sağlıyor
KIŞ lastikleri, kış koşullarında daha iyi performans sağlayacak özel kimyasal maddelerden üretiliyor ve soğuk günlerde bile daha yumuşaktırlar. Ayrıca desen yapıları karlı zeminde yolu daha iyi tutacak şekilde tasarlanmaktadır. Kış lastiklerinin yüzeylerine bakacak olursanız, birçok kılcal yarık görürsünüz. Normalde herhangi bir cisimle kar arasında sürtünme daha azdır. Fakat karın karla arasındaki sürtünme daha fazladır. İşte bu küçük yarıklar, kar tanelerini içerisinde hapsederek lastiklerin karlı zeminde daha iyi tutunmasını sağlar. Frenleme konusundaysa kış lastiklerinin üstünlüğü tartışılmaz. Buzlu yollarda bile zincirli ve çivili lastiklerden daha güvenli frenleme sağlayabiliyorlar. Bunun nedeniyse yola daha iyi temas etmeleri. Kış lastiği almak size ekstra bir masraf gibi gözükebilir; ancak yukarıda saydığımız yararlarının dışında zincir takma zahmeti ve zincirin otomobile verdiği zararı düşünürseniz, ekstra masraf olmadığını göreceksiniz.
ZİNCİRLİ SÜRÜŞ Sadece çekişin bulunduğu aksa takılan kış lastikleri otomobilin ilk hareketi konusunda yararlı olur; ancak frenleme ve manevra sırasında yeterli güvenliği sağlayamaz. Aynı şekilde zincir takmak da otomobili yolda kalmaktan kurtarır; fakat yolda ilerlerken ve durmak istediğinizde gerekli emniyeti elde edemezsiniz. Zincir her zaman çekişin bulunduğu aksa takılmalıdır. Yani otomobiliniz önden çekişliyse ön tekerleklere, arkadan itişliyse arka tekerleklere takılmalıdır. Zincir takmak, sizi sadece yolda kalmaktan kurtarır. Hızlı gidilemez ve zincir, frenleme sırasında yeterli güvenliği sağlamaz. Zincir olmayan lastikler frene basıldığında hemen kaymaya başlar. Aynı durum sadece iki adet kış lastiği takan araçlar için de geçerlidir. Frene basıldığında kış lastikleri frenleme sağlarken, diğer lastikler kayar. Özellikle ABS destekli fren sisteminin bulunduğu otomobillerde normal lastikler kayma göstereceğinden hemen ABS devreye girer. Fakat kış lastiklerinin olduğu tekerleklerde ABS devreye girmez. Bu durumda ABS fren sistemi tam olarak nasıl davranacağını belirleyemeyeceğinden sistem bozulabilir. Ayrıca frene basıldığında normal lastikler eğer öndeyse otomobilin önü, arkadaysa arkası savrulur. Kış lastikleri sadece önde kullanılıyorsa virajda yapılan frende otomobilin arkası savrulacağından araç yoldan çıkabilir.
|