Bu kez tuvale türban karıştı
Burhan Kum, son sergisinde türbandan töre cinayetlerine Türkiye'nin toplumsal meseleleri üzerine düşüncelerini, kimi zaman nakış, kimi zaman yırtıklar içeren tuvalleriyle aktarıyor
Antalya'da yaşayan ressam Burhan Kum, 'Korku Versus Korku' adlı sergisinde hem resimleri hem de tespitleriyle karşımızda. Üstelik Kum, hem siyasi hem de estetik bir söylem yaratmak üzere harekete geçmiş ve şöyle diyor: "Korkuya, saldırının bir ifadesi olarak da gördüğüm tuvallerimdeki kesikler ve yırtıkların birkaç nedeni var: İlk olarak resimde her zaman bir sorun olarak karşımızda duran derinlik meselesine, Fontana'yı da hatırlayarak bir açılım getirme amacını güdüyorum. Ancak resimlerimde farklı olan, kesiklerin tuvalin arkasını göstermesi kadar, onların tuvalle bütünleşen üç boyutlu birer imgeye de dönüşmesidir. Kesikler, tuvalin arkasındaki duvardan çok resmin ardında yatan dinamikleri gözler önüne serme amaçlı. Kimi izleyicilerin, bunları resmi dokunulmaz kuralı olan 'Gergin Düzgün Tuval' düşüncesine ihanet olarak algılayıp rahatsız olduğunu fark ettim. Ne var ki 19. yüzyıl Fransız resim izleyicilerinin, empresyonistlerin 1874'te açtıkları ilk sergilerini, resim sanatına yapılmış bir saldırı olarak değerlendirip mekânı dehşet içinde terk ettiklerini hatırlayalım... Ayrıca benim resimlerim de kendi içlerinde barındırdıkları düşüncelerin pürüzsüz birer ifadesidir..." Sanatçı, Galeri X-ist'de 2 Aralık'a kadar açık olacak sergisinde türbandan töre cinayetlerine Türkiye'nin toplumsal meseleleri üzerine düşüncelerini resimleri aracılığıyla aktarıyor. Ressamın, yaşadığı çağa ve onun sorunlarına kayıtsız kalmaması gerektiği görüşünü paylaşıyor. "Her giysi gibi türban da bedenin çıplaklığını gizlediği an kendi niteliğini açık eder. Bu anlamda, kadının dazlaklaştırılarak hiçleştirilmesi demek olan türban; iddia edildiği gibi dini inancın siyasallaştırılmasından daha önce, erkeğin kadının en tepesinde kurduğu siyasal otoritenin bir ifadesidir," diyen Kum, özellikle 'Eşarplık' ve 'Bana Yakından Bak' resimlerinde bu konuları ele alıyor.
Ayşegül Sönmez
|