|
|
|
Türkiye'de 524 Fransız şirketi var
Fransa parlamentosunda 12 Ekim'de görüşülecek ''sözde Ermeni Soykırımının inkarını suç sayan'' yasa teklifi nedeniyle ürünlerinin boykotu gündeme getirilen Fransa'nın dış ticaretinde Türkiye'nin payı, yüzde 1,3 ile oldukça düşük düzeyde. Türkiye'nin ithalat ve ihracatında ise Fransa'nın payı, ortalama yüzde 5-6 düzeyinde değişiyor.
Türkiye'nin doğrudan ithal ettiği Fransız ürünlerinin toplam değeri geçen yıl sonu itibariyle 5,8 milyar dolar düzeyinde gerçekleşirken, Türkiye'de otomotiv, gıda, sigortacılık, bankacılık, perakende, akaryakıt başta olmak üzere, pek çok sektörde toplam 524 Fransız sermayeli şirket faaliyet gösteriyor.
Bunlara
bakıldığında, özelleştirme kapsamında en son Ziraat Bankası'nın Başak Emeklilik'teki yüzde 41'lik hissesi, Fransa'nın en büyük ikinci sigorta şirketi olan Groupama'ya, Mayıs ayında satılmıştı. Groupama; Fransa dışında İspanya, İngiltere, İtalya, Portekiz, Macaristan, Çin ve Vietnam'da da faaliyet gösteriyor ve cirosunun yüzde 15'ini uluslararası pazarlardan sağlıyor.
Otomotiv sektöründe, 1969'dan beri OYAK ile ortak faaliyette bulunan Renault'un Batı Avrupa dışında en yüksek otomobil kapasitesine sahip fabrikası Türkiye'de bulunuyor. Türkiye'de üretilen otomobiller, Avrupa ülkelerinin yanı sıra BDT ülkelerine de ihrac ediliyor.
Türkiye Ekonomi Bankasının (TEB) yüzde 84,25 oranındaki hissedarı TEB Mali Yatırımlar A.Ş, 10 Şubat 2005'te, dünyanın 7'inci, Avro bölgesinin kar ve toplam piyasa değeri açısından en büyük bankası olan ve 87 ülkede faaliyet gösteren BNP Paribas ile ortaklık anlaşması imzalamıştı. BNP Paribas; TEB Yatırım, TEB Leasing, TEB Factoring, TEB Sigorta, TEB Portföy Yönetimi ve Amsterdam'da bir Hollanda bankası olarak faaliyet gösteren TEB NV'de pay sahibi olmuştu.
Dünyada modern perakendeciliğin temelini oluşturan Carrefour, Türkiye'de ilk mağazasını 1993 yılında İçerenköy'de açtı. 1996 yılında da Sabancı Grubu ile işbirliği yaparak CarrefourSA ismini aldı. İlk Carrefour alış veriş merkezi de bir yıl sonra Adana'da hizmet vermeye başladı. 2005 yılının Mayıs ayında gerçekleştirdiği operasyonla Gima ve Endi'yi satın aldı. Türkiye genelinde 470 mağazası bulunan CarrefourSA'da halen 7 bin 500 kişi çalışıyor. Kasalarından yılda 125 milyondan fazla müşteri geçiyor.
Türkiye'de 1989'dan beri çimento sektöründe faaliyet gösteren Lafarge Türkiye, bugün çimento dışında agrega ve beton, alçı ve alçı levha ile çatı malzemeleri alanında da üretim yapıyor. Lafarge Türkiye?nin 2005 yılı sonunda tüm faaliyet alanlarında cirosu 350 milyon avroya, çalışanlarının sayısı da bin 500'e ulaştı.
Taze sütlü ürünler ve şişelenmiş suda dünya lideri ve tatlı bisküvilerde dünya ikincisi olduğu belirtilen Danone, Türkiye'de de su ve süt sektöründe faaliyet gösteriyor. Türkiye'de 1992 yılından beri ayrı ayrı faaliyet gösteren Total ve Elf şirketleri ise dünya genelinde gerçekleştirilen birleşmeyi takiben, 2002 yılı içinde Total Oil Türkiye A.Ş. adı altında birleşti. 2003'te Totalgaz'ı bünyesine alarak, 600 çalışanı ile tek bir akaryakıt, madeni yağ ve LPG şirketi olarak faaliyet göstermeye başladı. Geçen yıl 2,5 milyar dolar ciro gerçekleştiren Total Oil Türkiye A.Ş, yaklaşık 500 istasyonu ile akaryakıtta yüzde 7, madeni yağda yüzde 10 ve LPG'de yüzde 6 pazar payına sahip bulunuyor.
Fransız şirketi olan Sodexho Pass, hizmet kart ve ve çekleri üreterek bunları kurumsal müşterilerine pazarlıyor. Sodexho Alliance, toplu yemek (catering) dahil kurumsal hizmet sektöründe faaliyet gösteriyor.
Citroen ve Peugeot, Türkiye'de yaygın olarak satılan otomobiller arasında. Türkiye'ye 1989'da giren L'oreal ise kozmetikte en yaygın kullanılan markaları satıyor. Hazine Müsteşarlığı verilerine göre, bu yılın ilk yarısında 67 Fransız sermayeli şirkete sermaye giriş izni verildi. Bunlardan 7'si, 500 bin doların üzerinde sermaye getirdi.
TİCARET HACMİ FAZLA DEĞİL
Fransız sermayeli firmaların Türkiye'deki yoğun faaliyetlerine karşın, iki ülke arasındaki doğrudan dış ticaret fazla değil.
Dış Ticaret Müsteşarlığı (DTM) verilerine göre, geçen yıl Fransa'ya 3 milyar 788,9 milyon dolar ihracat yapılırken, ithalat 5 milyar 870,7 milyon dolar düzeyinde gerçekleşti. Türkiye'nin toplam ihracatında Fransa'nın payı yüzde 5,2 olurken, Fransa'nın ithalatında Türkiye'nin payı yüzde 0,8'de kaldı. Geçen yıl Türkiye'nin toplam ithalatının yüzde 5,1'i Fransa'dan yapılırken, Fransa'nın toplam ihracatından Türkiye yüzde 1,3 pay aldı. Avrupa'nın ve dünyanın en büyük ekonomilerinden biri olan Fransa geçen yıl 450,3 milyar dolar ihracat, 479,8 milyar dolar ithalat gerçekleştirdi.
Kişi başına gelir 34 bin doları geçerken, Fransa, dış ticaretinin büyük bölümünü yine AB ülkeleri ile yapıyor. Geçen yılki 9,6 milyar dolarlık dış ticaret hacminde Türkiye yaklaşık 2,1 milyar dolar açık verdi. İki ülke dış ticareti, sürekli Türkiye aleyhine gelişiyor. Dış ticaret hacminin küçüklüğü nedeniyle, Fransız sermayeli ürünlere olası boykot, Fransa'dan doğrudan ithalattan çok, Türkiye'de faaliyette bulunan Fransız sermayeli şirketleri etkileyebilecek. Bu şirketlerin, 10 binlerce işçi istihdam ettiğine dikkat çekiliyor.
Türkiye ile Fransa arasındaki dış ticarette; kara ulaşım araçları önemli yer tutuyor. Halen ihracatın ve ithalatın yaklaşık yüzde 30'unu kara ulaşım araçları oluşturuyor. Türkiye, Fransa'ya, kara ulaşım araçları, giyim eşyası ve aksesuarları, tekstil elyafı ve mamulleri, sebze-meyve ve ürünleri, elektrikli makine ve cihazlar, haberleşme ve ses kayıt cihazları ihrac ediyor.
Fransa'dan ithal edilen ürünler arasında ise kara ulaşım araçları, elektrikli makina ve cihazlar, demir-çelik, vitaminler hormonlar, antibiyotikler, ilaçlar, tıbbi eşya, plastik ve ürünleri, organik kimyasal ürünler, metallerden nihai ürünler, çeşitli mamul eşya bulunuyor.
(AA)
|