|
|
|
|
|
|
Onlara 'turist' demeyin lütfen
Dünya küçüldü, seyahat etmek çok kolaylaştı. Ama acentelerin işi de bir o kadar zorlaştı. Çünkü karşılarında 'turist olmak istemeyen turist'ler var. Onlar seyahate çıkmadan önce okuyor, araştırıyor ve en ilginç yerleri görmek, en uzak yerlere gitmek istiyor.
Milletçe dokuz günlük bayram tatillerini, bu tatillerde de otobüs, uçak ne bulursak bir şeylere atlayıp, bir yerlere gitmeyi çok seviyoruz. Ucuz tur paketleri arttığından beri bir ayağımız yurtdışında. Dünyayı gezmeye geç başladık ama, kısa zamanda adımız çıktı. Nasıl ki Japon turist denince fotoğraf çeken bir grup turist akla geliyorsa, Türk turist denince de Paris'te Eiffel Kulesi'nden çok Galleries Lafayette'i görmeye meraklı bir turist grubu akla geliyordu. Her tür genellemede olduğu gibi, bunda da biraz haksızlık var. Çünkü dünyada turizm alışkanlıkları değişiyor. Aynı şekilde Türkiye'de de... Turizm konusunda yatırımları ve beklentileri olan bir ülke olarak yakın zamana kadar Antalya havaalanına inen yolcu sayısı turizm sezonunun nasıl geçtiğini bildiriyor, turist sayısı da turizm geliri beklentilerini şekillendiriyordu. Ancak rakamlar, uçaklar dolusu turistin çuvallar dolusu döviz bırakmadığını gösterdi. Aynı şekilde bayram tatillerinde Avrupa'ya uçaklar dolusu yolcu götüren bazı turizm acenteleri de kişi başı 20-30 avrodan fazla kâr edemediğinden yakınıyor. Burada kafa karıştıran, tatilci ile turistin seyahat amaçlarının ve para harcama alışkanlıklarının farklı oluşu. Son yıllarda gittikçe yaygınlaşan bir turizm eğilimi, bu alanda çalışanları turizm konusunda doğru bildiklerini yeniden gözden geçirmeye yöneltecek nitelikte. Uluslararası bir adı yok, ama durumu özetleyen ifade 'turist olmak istemeyen turist' tamlaması.
ŞEHİR TURU YETMEZ Turist olmak istemeyen turist tamlaması seyahat etmek, yeni yerler görmek isteyen belirli bir turist tipini tanımlıyor. Bu tanıma uyan turist tipi, dünyanın her yerinde var. Genellikle çok bilinçli olan bu turist türü, bir uçağa bindirilip, yarım günlük şehir turunda iki kilise, bir müze gösterildiğinde asla memnun olmuyor. Çoğu zaman gidilecek yeri önceden araştırıyor; nerelere gidileceğine, ne yenip ne içileceğine; neler görüp neler satın almak istediğine daha seyahate çıkmadan karar vermiş oluyorlar. Bazen gittikleri yer hakkında turist rehberi kadar bilgili olanlara da rastlanabiliyor. Turist olmak istemeyen turist tipi, bir şehri elinde fotoğraf makinesi, üstünde tur şirketinin logosu olan tişörtüyle aval aval bakınarak dolaşmak istemiyor. Görülecek sanat eserlerini görüp, şehrin yerli halkının gittiği restoranlara ve mağazalara gitmek istiyor. Bu nedenle çoğu, yola çıkmadan önce gidilecek şehrin şehir rehberini su gibi ezberlemiş oluyor.
'HİP' OTELDE KALACAĞIM Turist olmak istemeyen turist tipi, eğitim düzeyi yüksek kişiler arasında yaygın olduğundan, (şart olmamakla birlikte) belli bir gelir düzeyine sahip oluyor. Bu nedenle gittiği yerde belli bir standart, otantik özellik ve estetik değer arıyor. Örneğin gittiği şehirde ya tarihi ya da butik bir otelde kalmak istiyor. Kutu gibi otellerde, standart odada kalmak istemiyor. Bu eğilim, dünyada hip otellerle butik otellerin gittikçe yaygınlaşmasına neden oldu. 500 odalı bir otel yerine ünlü bir mimarın tasarladığı, modern mimariye sahip küçük bir otelde kalmayı tercih ediyorlar. Turist olmak istemeyen turistleri akşamları yerel halk dansları gösterileri yapılan turistik restorana sokmak mümkün değil. Onlar, şehrin gurmeleri nerede yemek yiyor, nerede eğleniyor, hepsini araştırıp, ona göre rotalarını çiziyor.
İLGİ ALANLARINA ÖZEL TUR Turist olmak istemeyen turistler, kendi istekleri ve beklentileri doğrultusunda seyahat acentelerini yönlendiriyorlar. Örneğin sadece Karadeniz yaylalarını görmeye ya da rafting yapmaya Türkiye'ye gelen gruplar olduğu gibi; Toskana'ya şarap yapımını görmeye, Mısır'a dalmaya, Güney Amerika'ya balinaları görmeye gidenler oluyor. Turizm acenteleri ilgi alanlarına göre küçük gruplar oluşturup, grubun beklentilerini karşılayacak şekilde özel turlar düzenliyor. Bu turlarda örneğin Uzakdoğu'ya gidilecekse ne tür yemekler yeneceği, nerelerin görüleceği, nasıl bir otelde kalınacağı grubun durumuna göre organize ediliyor.
Nahide MUTLU
|
|
|
|
|
|
|
|
|