İşte Amerikalıyla Avrupalının farkı
Türk havacılık sektörü atağa kalkınca, dış dünyanın da ilgisini çekmeye başladı. Sayfamızda haberini okuyacağınız üzere, geleceğin uçağı Boeing 787'nin tanıtım ayaklarından birini de Türkiye oluşturuyor. Üstelik bu uçak henüz Türkiye'den hiç sipariş almadığı halde... Anlayacağınız Boeing yetkilileri, pazarın önemine binaen ülkemize geliyor. Tabii henüz sipariş alınmaması, bundan sonra da alınmayacağı anlamına gelmiyor. Bir görüşmemizde, Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin, bana Boeing 787 uçağıyla yakından ilgilendiklerini söylemişti. Hatta 2010 planlarına bu uçağı da dahil edebileceklerini ifade etmişti. Benzeri bir yaklaşımı, THY Genel Müdürü Temel Kotil de "Why not?" yani "Neden olmasın" şeklinde sergilemişti. Zaten Boeing yetkilileri de Avrupalı Airbus'ın yöneticilerine hiç benzemiyor. Daha girişken, daha pazarlamacı, esnaf ve tüccar kafalılar.
AIRBUS BOEING FARKI İki şirketi, pazarlama, halkla ilişkiler, tanıtım gibi açılardan kıyaslamak mümkün bile değil. Airbus 380'in fabrika çıkış törenine katıldığımda, adamlar kendi haberlerini geçecek kadar süreyi bile bize çok görmüştü. Saat 17.00 olunca elektrikleri kapatıp "Hadi güle güle" dediler. Adeta bizi ortada bıraktılar. Tabii bu olayların Almanya değil, Fransa'da meydana geldiğini de belirtmeliyim... Airbus'ın THY ile yaptığı pazarlıkların bir bölümünden de haberdarım. Ki orada da "Airbus'tan uçak alacağına git kendini uçurumdan aşağı at" gibi bir durum söz konusuydu. Diyeceğim o ki, bizim havacılık sektöründeki gelişmeleri ABD'liler Avrupalılardan daha iyi takip ediyor. Bir başka gelişme ise IFALPA'nın genel kurulunu İstanbul'da yapması...
TALPA'YA TEBRİK Sevgili pilot kardeşlerimiz, 'İETT şoförü' muhabbetinden hareketle beni mahkemeye vermek için sıraya girmiş olsalar da, TALPA'yı bu güzel ev sahipliği için tebrik ediyorum. IFALPA genel kuruluna Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın açılış konuşması yaparak katılması da hoş tabii. Ancak, bir baş pilotları olarak ben, nazik davetlerini almadığımdan icabet edemedim. Bizim Airport ve Transport ekibi yakın markajda oldu... TALPA Başkanı Tuna Gürel ve ekibini tebrik ediyorum. Ancak artık bu tür organizasyonlara para, tanıtım gibi yaklaşımlarla bakılmamalı. Mesela, "Ekonomiye yaklaşık 1.5 milyon dolarlık döviz girdisi sağlayacağı düşünülen organizasyona Boeing, Airbus, Evas ve Honeywell gibi uluslararası uçak ve aviyonik teçhizat üreticileri ile Parc Aviation, ICAO, ECA, Flight Safety Foundation (Uçuş Emniyeti Vakfı), JAA ve FAA gibi uluslararası sivil havacılık otoriteleri de katıldı" cümlesi şık değil. Bugün bir uçağın motorunu bile 1.5 milyon dolara vermiyorlar. Yani bu toplantıların Türkiye'de yapılamasının değeri bu olmamalı. Ne demek istediğim anlaşılıyordur umarım.
|