|
|
|
|
|
'Yolcu çok, uçak az'
|
|
Üç yılda THY'nin üzerine bir THY daha koyduklarını söyleyen Karlıtekin; "2003'ten bu yana yüzde 57 oranında büyüdük. 94 uçak ve 16 bin 458 koltukluk kapasiteyle, 200 milyon YTL kar bekliyoruz" dedi..
Son günlerde daha çok eleştiri haberleriyle gündeme gelen milli havayolu için her cenahtan ayrı bir yorum yapılmaya başlandı. Diğer taraftan milli havayolu ise son sürat büyümeye devam ediyor. Son üç yıldaki büyüme yolcu sayısı, koltuk kapasitesi ve uçak sayısına bakıldığında yüzde 50'nin üzerinde gerçekleşmiş. Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Candan Karlıtekin, gündemdeki konular ve milli havayolunun geleceğine dair sorularımızı cevaplandırdı.
- Yeni açılan hatlar için THY nasıl bir stratejiyle hareket etti? Bu hatların durumu nedir? - Uçuş ağımızın sinerjisini oluşturmak istiyoruz. Türkiye'nin menfaatleri açısından bu pazarlara gidilmesi gerekiyordu. Biz de bu hatları açtık. 24 yeni hattın büyük çoğunluğundan memnunuz. Buradaki stratejimiz 'Tezgâhı açacaksın ve duruma bakacaksın' şeklinde. THY'nin bu gücüde var. Yeni hatlardan Helsinki, Duşanbe, Osaka, Dublin, Petersburg, Abu Dabi, Doha, Muskat, Lübyana, Hartum ve Adisababa gibi uçuş noktalarından memnunuz. Ama uçmamız istenen Kanada gibi noktalar ise kârlı değil. Bugünkü rekabet ortamında Kanada'ya her gün sefer koymamız halinde yıl bazında 15 milyon dolar zarar ederiz. Uzun hatlarda uçağı doldurmak marifet değil. Çünkü ekonomi sınıfındaki ücretler çok düşük. Mevcut rakamlarla uçağı yüzde 70 doldursanız bile kâr edemiyorsunuz. Aynı durum yoğun rekabetin yaşandığı ABD hatları için de geçerli. Dolayısıyla uzun uçuşlarda pazarın verimli olmasını görmemiz lazım. Ayrıca şirket olarak bu uzun hatlarda en fazla gelir getiren businnes class bölümünü de iyileştirerek rekabete hazır hale gelmemiz gerekiyor. Bu konuda çalışmalarımız devam ediyor. 2007'de THY uzun hatlarda belli bir bussiness class kalitesini yakalamış olacak. Business class için büyük şirketlerle anlaşmalar yaparak uçuşlarımızı daha verimli hale getirmek için çalışıyoruz.
GÜNDE 500 SEFERE ÇIKILDI - THY'nin uzun uçuşlardaki business class bölümü rakiplerin gerisinde kaldı mı, ne dersiniz? - 18 tane geniş gövdeli uçağımızdaki koltuklarımızla diğer popüler business classlarla yarışacak durumumuz yok. Ayrıca THY'nin coğrafi lokasyonu ve yolcu tipine bağlı olarak çalışmalarımız var. Kısa uçuşlarda busines classta rakiplerimizle aynı kalite ve seviyedeyiz. Airbus 330'ların business class'larından yolcu memnun. Ama Airbus 340'ların içinin yenilenmesi gerekiyor. Bunun da programını yaptık. Sadece Airbus 310'larla ilgili çalışmamız devam ediyor. Bu uçakları yenileyelim mi, yoksa değiştirelim mi, bunun kararını vereceğiz. Eğer Airbus 310'ları filodan çıkarırsak geçiş döneminde geniş gövdeli Boeing 777 kiralayabiliriz. Fakat 2007 sonunda 12 geniş gövdeli uçağımız uzun hatlarda aynı kalitede business class'a kavuşmuş olacak.
- Küçük gövdeli bölgesel uçak arayışınız söz konusuydu. Kararınız ne oldu? - İki tane Airbus 319 kiraladık, verim arttı. Şimdi bu uçakların sayısını sekize çıkarmamız yönünde ilgili birimlerimizde talepler var, değerlendiriyoruz. Şu an itibariyle yeni bir uçak tipi artık aramıyoruz.
- THY'deki kamu payının azalmasının sonuçları nelerdir? - THY'nin çok iyi bir kurumsallığı var. Kamu payının azalmasıyla da gerçek anlamda yönetim rahatlığı elde ettik. Bu şirketin yöneticileri ısrarlı ve sistematik hata yapmadıktan sonra kimse THY'ye zarar veremez. THY'nin yapacağı çok büyük işler var. Şirketi şaha kaldırmak bizim elimizde.
- Son günlerde her tarafta THY hakkında olumsuz haberler var. Şirketin ciddi bir imaj kaybı söz konusu mu? - 16 Haziran'da yaşanan ekip kaynaklı rötarlar ciddi bir hataydı. Kabin görevlilerini vaktinde eğitip uçuşa verebilirdik. Yapamadık. Bunun dışında bu kadar eleştiriyi gerektirecek bir problem yok. Günde 300 sefer yapan THY şu an günde 500 sefer yapıyor. Münferit nahoş hadiseler olabilir, ancak toplama bakmak gerekir.
|
|
|
|
|
|
|
|
|