Türkiye'de 0-3 yaş arasında 6.5 milyon çocuk var. Yılda 8 milyar dolar büyüklüğü olan bu pazar her geçen gün daha da zorlaşıyor... Varoşlarda en büyük alışveriş patlaması bayramlarda oluyor. Lüks semtlerdeki mağazalar için bayramlarda olağanüstü bir hareket yok.
Türkiye'de her yıl 1.5 milyon çocuk doğuyor. 0-3 yaş arası 6.5 milyon çocuk var. Yılda bu pazarda yapılan harcama tutarı ise tam 8 milyar dolar. TV ile büyüyen, internetle dünyaya açılan, teknolojiye yakın, reklamın ne dediğini çok iyi anlayan ve markayı bilen bir kuşak geliyor. Kendilerine ait düşünceleri ve zevkleri var; çünkü yalnızca ailelerinden değil, medya ve arkadaş çevresi başta olmak üzere çok sayıda kaynaktan bilgileniyor ve etkileniyorlar. Türkiye'deki çocuk pazarı yabancı markaları cezbediyor. Zaten markalar ağırlıklı olarak uluslararası. Bir yanda da yerliler var tabii. Bu pazar gerçekten cazip mi, yani parayı çocuktan kazananlar hayatından memnun mu? Çilek Mobilya, Lc Waikiki, Chicco, Joker ve Numil Gıda'nın yöneticileriyle konuştuk. Hepsinin ortak görüşü şu: Çocuklar büyüklerden daha kararlı. Seçimlerine saygı gösterilsin istiyorlar. Bu ortamda anne babalar da çocuklarını yönlendirmekten vazgeçip birer birey olarak görmeye başlıyor ve onların istemeyeceği bir şey için onları zorlamaktan vazgeçiyor. Kararı veren çocuk olunca, bütün pazarlama numaraları da altüst oluyor. Çünkü çocuk, mağazadaki satış elemanının ve anne- babanın söylediği her şeye kulağını tıkıyor; bildiğini okuyor. Üst gelir düzeyinin çocukları için zaten düzenli alışveriş yapılıyor. Etiler'de, Ulus'taki mağazanın öyle satış patlaması yaptığı dönemler yok. Ama varoşlar en çok işi bayramda yapıyor. Çocuk mağazaya geldiğinde ne alacağını zaten önceden belirlemiş oluyor. Ne satış elemanının ne de anne babanın yönlendirmesi işe yarıyor. Kızlar giyimde, erkekler oyuncak seçiminde çok kararlı.