Kabızlıktan sonra yoğurt savaşı kolesterole sıçradı
Danone, Sütaş, Pınar ve Ülker'in faaliyet gösterdiği probiyotik yoğurt pazarındaki rekabet, şimdi başka bir alana sıçradı: Kolesterol düşüren yoğurtlar. İlk ürün Danone'den geliyor, diğerleri sırada.
Sağlıklı yaşam bilincinin artmasına paralel olarak tüm dünyada en hızlı büyüyen pazarların başında gelen fonksiyonel gıdalardaki rekabet Türkiye'ye de sıçradı. Fransız Danone'un Türkiye pazarında başlattığı ve şu anda 4 markanın kapıştığı probiyotik yoğurt rekabetinden sonra şimdi de kolesterol düşüren yoğurtta rekabet başlıyor. Danone'un yaz sonunda piyasaya süreceği kolesterol düşmanı ürünle aynı zamanda Ülker'in de benzer bir ürünle piyasaya girmesi bekleniyor.
PAZAR HIZLA BÜYÜYOR Fonksiyonel gıda pazarının toplam büyüklüğünün
50 milyon YTL olduğu tahmin edilirken bunun 30 milyon YTL'lik bölümünü fonksiyonel sütlü ürünler oluşturuyor. Fonksiyonel sütlü ürünler, toplam sütlü ürünler pazarının henüz yüzde 4'üne sahip. Bu yüzden şirketler tüm dünyada yaygın olarak tüketilen bu ürünlere büyük ilgi gösteriyor. Ac Nielsen verilerine gore 2005'te dünyada probiyotik yoğurt pazarı toplum yoğurt pazarı cirosunun yüzde 8.4'lük bir bölümüne ulaştı. Bu oran Fransa'da toplam cironun yüzde 14'ünü oluştururken İspanya'da yüzde 17'yi buluyor. Pazar, dünya çapında yüzde 15-20 oranında büyüyor.
TÜRKİYE'DE ÇOK YAYGIN Danone'nin 2005 yılında Activa markasıyla girdiği Türkiye'deki probiyotik pazarı ise, kısa zamanda yeni markaların da ilgisini çekti. Pınar, Sütaş ve Ülker de kendi markalarıyla probiyotik yoğurt üretmeye başladı. Bağırsak ve sindirim sorunlarına iyi geldiği belirtilen probiyotik yoğurtlar, her üç kadından birinin sindirim sorunu yaşadığı Türkiye'de büyük ilgi görünce, Danone, şimdi de Türkler'in başka bir sağlık sorununa, kolesterole yönelik ürünü piyasaya sunma kararı aldı. Sağlık istatistiklerine göre Türkiye hem genetik özellikler, hem beslenme alışkanlığı, hem de düşük fiziksel aktiviteli yaşam nedeniyle kolesterol sorununu pek çok ülkeden daha fazla yaşıyor. İşte bu ürünün de bu nedenlerle ilgi görmesi bekleniyor. Sektörde konuşulanlara göre Ülker de yabancı bir ortakla aynı pazarda faaliyet göstermeye hazırlanıyor.
DÜNYA PAZARI 50 MİLYAR EURO Dünyada sadece karın doyurmakla yetinmeyen yeni bir tüketici kitlesi var. Toplam büyüklüğü 50 milyar Euro'ya ulaşan fonksiyonel gıdalar Türkiye'de de hızla yaygınlaşıyor. Türkiye'de pazarın 50 milyon YTL ciroya sahip olduğu tahmin ediliyor. Fonksiyonel gıdalarla ilgili tebliğin uygulanmaya başlamasıyla birlikte 5 milyar dolarlık bir pazara ulaşması beklenen pazarda şu anda faaliyet gösteren şirketlerin başında Danone geliyor. Danone Activia markasıyla probiyotik yoğurt üretiyor. Sütaş da aynı pazarda Yovita markasıyla faaliyet gösteriyor. Pazarın diğer oyuncusu da Ülker. Ülker, AktiPro markasıyla hem yoğurt hem de yoğurt içeceği denen iki çeşit ürün ile raflarda. Pınar'ın tek çeşidi olan yoğurdun markası da Pınar Denge. Altınkılıç da kefi üretiyor.