|
|
Sağlık hattı
Ah şu sıra bekleme derdi olmasa... Sabahın 6'sında hastane kapısında kuyruğa girdim. Buna rağmen ancak 9'uncu sırayı alabildim. Saat 10'a doğru doktor polikliniğe geldi. Saat 16'da da son arabamız hareket ediyor. Arabayı kaçırırsam, nerede kalacağım? Bunun tahlili var, sonuçlarını göstermesi var... Biz sıramızı beklerken, birileri önümüze geçip içeri giriyor. Bir-iki, derken dayanamadım. Üçüncüsünün kolundan tutup; 'Beyefendi! Bakın, biz burada sabahtan beri bekliyoruz. Lütfen siz de sıranızı bekleyin' dedim. Adam hiç oralı olmadı. Hadi o, 'kendini düşünüyor' diyelim, görevlilerin buna engel olması gerekmez mi? Hastaların, içeriye sırayla alınması gerekmiyor mu?
Bu olayın benzerleri, sağlık kurumlarının çoğunda hemen her gün yüzlerce kez yaşanıyor. Kanımca, hasta ve hasta yakınlarının endişe ve telaş içinde olmaları; sağlık kurumlarında alt yapı, donanım ve eleman yetersizlikleri ile insanımızın eğitim eksikliği gibi nedenlerden kaynaklanmaktadır. Bu durum, asla hoş görülemez. Kişinin bir başkasının işini engelleyerek, geciktirerek, hak etmediği bir kazanım sağlaması kabullenilemez. Birinin tanıdığı olmanın, varlıklı olmanın, mevki sahibi olmanın, 'yol yordam bilmenin (!)', açıkgöz olmanın prim yaptığı ortamlarda, haksızlıklar, zulümler ve usulsüzlükler ortaya çıkar. Sağlık hizmetlerinin sunumunda hastanın parasına, mevkiine, şöhretine, nüfusuna, inancına, politik görüşüne, dış görünümüne ve kılık kıyafetine göre ayrıcalıklı muamele yapılamaz. 'Muayenehaneden gelen hasta' ya da 'milletvekilinin hastası' gibi ayrımcılıklara gidilemez. Sağlık herkesin hakkıdır. Sağlık hizmeti, hastalara adalet ve hakkaniyet ölçüleri içerisinde sunulmalıdır. Hizmetten yararlanmanın kuralları, önceden belli olup ilan edilmelidir. Bunlar herkes için geçerli, objektif ve açık olmalı, makul gerekçelere dayanmalıdır. Hastalar, eşit ve adil olarak bu hizmetlerden yararlanmalıdır. Ancak, tıbben durumu acil olan; gecikmeden müdahalede bulunulması gereken; yaşlı, bitkin halde olan gebe ya da bebekli annelere öncelik tanınması gerekir. Bu durumda, doktor müdahale edip, önceliği olan hastaya gereken müdahaleyi yapar. Bazen de tıbbi değil ama makul insani nedenlerle, bir hasta öncelik talebinde bulunabilir. Örneğin uçağı kalkmak üzeredir. Raporunu belirli bir sürede yetiştirmek zorundadır. Böyle bir durumda, bekleyen diğer hastaları bilgilendirerek, izin alınıp o kişiye öncelik tanınabilir. Sağlık çalışanlarına ve birinci derecedeki yakınlarına öncelik tanınması, birçok hastanede var olan bir uygulamadır. Ancak, bunun hukuki ve etik açıdan farklı yorumlarla tartışılması mümkündür. Okuyucumuzun da belirttiği gibi hastaların, kendileri lehine sırayı delmek istemelerine sık sok rastlanabilir. Ancak sağlık kurumunun, bu tür açıkgözlere karşı gerekli önlemleri alması ve diğer hastaların haklarını koruması gerekir. Bankalarda ve diğer birçok kurumda başarıyla uygulanan elektronik sıra numarası alınması ve herkesin görebildiği bir ışıklı panoda numara sırasıyla çağrılma gibi çözümler bulunabilir.
|