| |
|
|
Son yılların en güzel Türk filmi..
A'dan Z'ye güzel.. Başından sonuna güzel.. Son yılların en güzel Türk filmi.. Çok iddialı çok zor bir filmi başarı ile çekmiş Ezel Akay .. Sadece alkışlamam, alnından, yanaklarından da öperim.. Hacivat-Karagöz Neden Öldürüldü, Türk sinemasında çağdaşlığı yakalamanın belgesi.. Gerek tekniği, gerek anlatımı ile şu anda sinemalarımızda oynayan Amerikan, Avrupa filmleri ile yarışıyor ve çoğunu geçiyor. Daha ne olsun?..
Benim Karagöz'le tanışmam, 1950'li yılların başları.. Kilis'te Ramazan.. Necati Dayım (Bilgiç) teravih namazından sonra, beni evin yakınındaki kahveye götürürdü. Köşede perde kurulmuş, şema (Arkadaki ışık) yakılmış olurdu.. Kahve dolunca, Hayali (Karagöz oynatıcısı) o gecenin oyununa başlardı.. Her gece başka oyun.. Nasıl sevmiştim, nasıl hoşlanmıştım.. 50'li yılların sonunda, bu defa ben Karagözcülüğe merak saldım, Ankara'da.. Samanpazarı'nda bir dükkânda, kartondan Karagöz motifleri bulduk.. Peki oyun?..Piyasada kitap yok.. Haydi Milli Kütüphane'ye.. O zaman fotokopi imkânı da yok. Elimde defter kalem, haftalarca kütüphaneye taşınıp dört Karagöz oyununu nasıl kopya ettiğimi hatırlarım.. Sonunda ailenin yılbaşı eğlenceleri arasında, Karagöz'ü de koyduk, kuzen Necip'le.. (Kışlalı). Resmen perde kurup Karagöz oynattım.. İzleyenler herhalde "Ankara Ankara olalı böyle zulüm görmedi" demişlerdir.. Yani.. Karagöz benim özel merakım, hobim.. Böyle olunca filme nasıl merak ve heyecanla gittiğimi tahmin edersiniz.. Gittim ve çok mutlu çıktım sinemadan.. Başta dedim ya.. Her şeyi ile güzeldi.. Her şey ne peki?.. Oyunculuk en başta.. Herkes çok çok iyi oynuyordu.. Haluk Bilginer harika bir Karagöz olmuştu.. Beyaz ondan hiç aşağı kalmayan Hacivat.. Güven Kıraç her devirde mevcut üç kağıtçı, "Benim kadım işini bilir" türünden devlet adamı Pervane'de harika.. Şebnem Dönmez, Ayşe Sultan'da "Artık ben de varım" diye bağırarak.. Ayşen Gruda, Ayşe Tolga, Ragıp Savaş, Serdar Gökhan, daha kim varsa hepsi iyi.. Hem de tarihi bir film ne kadar zordur?.. Mekânlar, setler, kostümler ne kadar güzel yapılmış.. Eski sur kentler ne güzel canlandırılmış.. Harika müzikler koymuş, Ender Akay filme.. Sound Track CD'sini de çıkarmışlar, duydum.. Hemen almalı.. Hayk Kirakosyan'ın görüntülerinin altını çizmeden geçmek mümkün değil.. Levent Kazak'ın Ezel'le birlikte yazdığı senaryo, günümüze göndermeleri, güncel hicivleri ile tam bir Karagöz-Hacivat geleneği yaratıyor sahnede.. Karagöz ile Hacivat üzerine yüz yıllardır anlatılan efsaneler üzerine kurulan film, Hayal Perdesinin bu iki ünlüsünün tanışmasını, cami inşaatında çalışırken, sohbetleri ile etrafı nasıl kırıp geçirdiklerini ve acı sonlarını anlatıyor. Anlatırken kullanılan dili eleştirmişlerdi.. Filmin yarısını anlamıyorlarmış, falan filan.. Öyle bir şey yok.. Anlaşılmayan kelime yok.. Nerden çıktı bu?.. Oysa orijinal Karagöz'de, kusursuz ve ağdalı bir Osmanlıca konuşan Hacivat'ı, tam halk ağzı ile konuşan arkadaşı Karagöz bile anlamaz, pek çok espri bu yanlış anlamalardan doğar. Ezel Akay, filmine başından sonuna hakim.. Oyuncu yönetimi fevkalade.. Anlatımı güzel.. Ortaya çıkardığı destan, sinema durdukça duracak cinsten bir klasik.. Türk Temaşa Sanatının en büyük iki ismi, Karagöz ve Hacivat'ı perdede bu kadar iyi anlatan filmi sakın ola kaçırmayın!..
|