| |
|
|
Popüler kültürü tersten okumak
Dün sabah, Murat Erdin'in Best FM'deki 'Konuşan Türkiye' programında üç beş dakika 'Bir Türk dünyaya bedeldir' çizgisindeki filmleri, reklamları ele aldık. Örneklerden biri Akbank reklamıydı. Hani bir ABD'li, bir Japon, bir de Türk, hızlı trende gitmekte... ABD'li cep telefonunu icat ettiklerini, Japon da onu nasıl da geliştirdiklerini söylüyor. Bizim Türk de, "O da bir şey mi" diyor, "Biz cep telefonu ile kredi veriyoruz. Kimlik numaranı gir, 20 dakikada onay gelsin." 'Kurtlar Vadisi'nde çuvalcı ABD'lileri öldürdük... ABD askerlerine 'Cola Turka' içirdik... 'Mavi Jeans' ile ABD'li yöneticilere, "Bu Türkler de çok oluyor" dedirttik... Örnekler bol. Hemen hepsi Türklerin ne kadar iyi, güçlü, kahraman, zeki filan olduğunu anlatıyor. Milletin de hoşuna gidiyor. Ancak popüler kültür gerçekten tuhaf bir oluşum. Birçok durumda, verdiği mesajın karşıtını da içinde barındırıyor. Mesela Akbank reklamı: Sadece bizi bize övmüyor, Türkiye'nin teknolojik açıdan yetersiz kaldığını da anlatıyor. Cep telefonunu başkaları icat edip geliştiriyor. Sana satın alıp kullanmak kalıyor. Filmleri, reklamları bu açıdan da izlerseniz, böbürlenmelerin altındaki aczi de görürsünüz.
|