|
 |
 |
 |
  |
|
ABD'nin gözü burada
ABD'nin İran'a müdahalesi konuşulurken, Muş Havaalanı'nın uzun süreli bakıma girmesi, "Amerika, Muş Havaalanı'nı kullanarak İran'ı vurmak istiyor" iddialarına yol açtı.
ABD'nin İran'a müdahalesi konuşulurken Muş Havaalanı'nın "pist onarılacak" gerekçesiyle uzun süreli bakıma girmesi, "ABD, Muş Havaalanı'nı kullanarak İran'ı vurmak istiyor" iddialarına yol açtı. Havaalanının bakıma girmesiyle ilgili diğer bir iddia ise, "Türkiye, ABD'nin havaalanıyla ilgili olası isteğinin önüne geçmek için, onarımı bahane gösterecek" şeklinde. Yetkililer, Muş Havaalanı'nda mühendislerin yaptığı inceleme sonucu pisti destekleyen katmanlarda çökme oluştuğunun belirlendiği söylüyorlar. Pistin "Taşıma kapasitesini yitirmesi" gerekçesiyle başlayacak tadilat 700 gün sürecek. Onarım bitene kadar pistlerden birinin sivil taşımacılık için açık kalması talebi ise Hava Kuvvetleri Komutanlığı ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi'nce uygun görülmedi.
AMERİKA DESTEK VERMİŞTİ 2 bin 800 metrelik uzunluğu ile Türkiye'nin en uzun pistine sahip olan havaalanı, her türlü sivil ve askeri uçağın inişine imkân sağlayan, ısıtma sistemi sayesinde aşırı kar yağışı ve don olaylarına rağmen buzlanmaması nedeniyle hep ilgi odağı oldu. NATO'nun Yakın ve Ortadoğu'ya yönelik askeri planları çerçevesinde kurulan Muş Havaalanı için ABD, önemli oranda finansal katkı sağladı. Proje çalışmaları 1984 yılında tamamlanan Muş Havaalanı ile ilgili o tarihte bir açıklama yapan dönemin Milli Savunma Bakanı Zeki Yavuztürk, "Muş Havaalanı için mutabakata varılan ödeneğin 17 milyon dolarlık bölümü ABD Kongresi'nce tahsis edildi" demişti. Havaalanı 1986 yılında tamamlanarak askeri amaçlar için hazır hale getirildi. Muş Havaalanı'nın açılışını 24 Ağustos 2000'de dönemin Başbakan Yardımcısı Devlet Bahçeli yaptı. ABD, finansmanının önemli kısmını karşıladığı havaalanını kullanmayı sürekli istedi. 1991 Şubat'ında başlayan 1. Körfez krizinden başlayarak ikinci kez Irak'a yaptığı müdahaleye kadar ABD her fırsatta üssün ismini telaffuz edip, arzusunu dile getirdi. O dönem ABD'nin listesindeki üs arasında yer alan havaalanı takviyeye ihtiyaç olup olmadığına yönelik keşif faaliyetleri kapsamına dahi alındı. Havaalanı, 2005 Eylül'ünde ABD Başkanı'nın Ulusal Güvenlik Danışmanı Stephen Hadley'in Ankara ziyareti sırasında ise yeniden gündeme geldi.
İKİNCİ İDDİA Bir diğer iddiaya göre ise, Türkiye ABD'nin olası Muş Havaalanı talebini direkt olarak reddedemeyeceği için, 'onarım planını' devreye soktu. İddiaya göre "Ankara, pisti, özellikle İran'a müdahalenin gündemde bulunduğu bir dönemde onarıma sokarak, ABD ile yeni bir 'tezkere krizi' yaşamak istemiyor."
Hüseyin KAÇAR Murat YILDIRIM / MUŞ
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
|