Çin mallarının Türkiye istilası ithalatta sıralamayı değiştirdi
Çinve Uzakdoğu ülkelerinden yapılan ithalat tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de etkili oldu. Başta işçilik olmak üzere düşük maliyetler nedeniyle tüm dünyayı istila altına alan Çin malları Türkiye'nin yaptığı ithalat içindeki payını da yüzde 2'lerden yüzde 6'lara çıkardı. Katlamalı olarak artan Çin'den geçen yıl 6.8 milyar doları aşkın ithalat yapıldı. Türkiye'nin 2005 yılı dış ticaret rakamlarında ithalat içinde doğalgaz aldığımız Rusya dışında özellikle Uzakdoğulu ülkelerin paylarını hızlı artırdığı gözlendi. Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre Uzakdoğu ülkelerinden yapılan ithalat 2003'te yüzde 12.4 iken oran geçen yıl sonunda yüzde 14.1'e yükseldi. Bu yükselişte
toplam ithalat içindeki payını yüzde 4.6'dan yüzde 5.9'a çıkaran Çin'in etkisi büyük oldu. Verilere göre Çin'in 1999-2002 yılları arasında toplam ithalat içindeki payı yüzde 2.2-2.5 arasında değişti. Ancak 2002'de tekstil kotalarının gevşetilmesiyle birlikte ithalatta hızlı artış başladı. 2002 sonuna gelindiğinde 1.4 milyar dolara yaklaştı. 2003'te ise Çin'den yapılan ithalat ikiye katlandı ve 2.6 milyar dolara, toplam ithalat içindeki payı da yüzde 3.8'e çıktı. 2004'te ise ithalattaki patlamadan Çin de nasibini aldı ve pastadaki payını yüzde 4.6'ya rakamı da 4.5 milyar dolara çıkardı. Geçen yıl ise oran yüzde 5.9'a yükseldi. 6.8 milyar
dolarlık ithalat rakamıyla da Türkiye'nin ithalat yaptığı ülkeler sıralamasında Almanya, Rusya ve İtalya'nın ardından 4'üncü sıraya yükseldi. 2004'te Çin, 6'ncı sırada bulunuyordu. Türkiye'nin ithalatında diğer Uzakdoğu ülkeleri de payını artırırken, Japonya, Güney Kore, Tayvan, Tayland, Malezya ve Endonezya en fazla ithalatın yapıldığı 50 ülke arasına girdi. 2005 yılında Güney Kore'den 3.5 milyar, Japonya'dan 3.1 milyar, Tayvan'dan 1.5 milyar, Malezya'dan 782.3 milyon, Endonezya'dan 745.4 milyon, Tayland'dan da 673,5 milyon dolarlık ithalat yapıldı. En fazla ihracat yapılan ilk 50 ülke arasında ise Çin ve Japonya dışında uzak doğu ülkesi yer almadı.