Karikatür krizi çıktı, Türk gıda ürünlerine talep arttı
Karikatür krizi, Ortadoğu'da Danimarka ürünlerinin protesto edilmesine neden oldu. Ülkede gıdada büyük ağırlığı olan Danimarka'nın yarattığı boşluk, Pınar, Ülker ve Bahçıvan'ın telefon trafiğini artırdı.
Danimarka gazetesi Jyllands-Posten'in Hazreti Muhammed'i terörist olarak tasvir eden karikatürlerinin yayınlamasının ardından başlayan kriz, gıda ürünlerinde Ortadoğu'da en etkin ülke olan Danimarka'nın tahtını sarstı. İslam ülkelerinde Danimarka ürünleri protesto edilmesi Türk ürünlerinin kısmetini açtı. Bahçıvan Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan "Üç gündür telefon trafiği arttı. Daha önce aramayan firmalar bile süt ürünü talep etmeye başladı" derken, Yaşar Holding Gıda Grubu Başkan Yardımcısı Ali Sözen, "Ortadoğu'da sadece labne ürünlerinde pazar payımız yüzde 40. Pazar lideri olduğumuz alanlarda Danimarka zayıf. Bu tepkiler Türk ürünlerine talebi artırır" dedi.
ORTADOĞU İYİ PAZAR Türkiye'nin süt ve sütlü ürünler ihracatı 2005 yılında yaklaşık 40 milyon dolar oldu. Bunun yüzde 75'i Ortadoğu ülkelerine yapılıyor. Pınar, Ülker, Bahçıvan ve Konyalı birkaç küçük firma ihracatta adı geçen şirketler. Ortadoğu'nun süt ürünleri pazarının büyüklüğü 3-4 milyar doları buluyor. Danimarka'nın Ortadoğu'ya 2 milyar dolarlık ihracatı olduğu tahmin edilirken bunun 500 milyon dolarını gıda oluşturuyor. Danimarka,
süt, et ve deniz ürünlerinde güçlü ülkelerden biri. Bahçıvan Gıda'nın Başkanı Bahçıvan, son krizin Türk firmaları için büyük bir fırsat olabileceğini söyledi. Bahçıvan, "Kuveyt, Dubai ve Suudi Arabistan'dan arayıp soranlarda ciddi bir artış var. Hiç ticaretimiz olmayan firmalar bile arıyor. Ancak Türk firmaları fiyattan dolayı bu açığı çok rahat kapatamayabilir" dedi.
ÜLKER: TALEP ARTTI Ülker Grubu Sözcüsü Metin Yurdagül de Ortadoğu ülkelerine bisküvi, çikolata ve süt ürünlerinde toplam 70 milyon dolarlık ihracat yaptıklarını belirterek, "Evet talep artışı başladı, daha da artacak" diye konuştu. Yaşar Holding'den Ali Sözen de 20 yıldır Pınar markasıyla Ortadoğu pazarlarında faaliyet gösterdiklerini hatırlatarak, 2005 yılında 20 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdiklerini söyledi. Sözen, "Pınar olarak, son günlerde bu ülkelerdeki gelişmeleri izliyoruz. Şu anda birşey söylemek için çok erken, ancak oradaki arkadaşlarımız tepkileri bize anlatıyor. Bu durumun satışlarımıza pozitif etki yapması kaçınılmaz. Orada stoklarımız depolarımız var, artış hemen yansımayabilir" diye konuştu.