Muş'a "stratejik" bakım...
Muş Havaalanı, 1986 sonrası NATO'nun körfez bölgesine dönük askeri planları hedeflenerek, ABD'nin de finans katkısıyla inşa edildi. Bölgenin İncirlik'ten sonraki en stratejik hava üssü oldu. Yakın geçmişte, diğer askeri üsler gibi, Muş Havaalanı da sivil uçuşlara hizmet verir hale getirildi. ABD'nin Irak'a yönelik operasyonlarında da adı sıkça dile getirildi. Pentagon'un Irak'a operasyon için kullanmak istediği ilk talep listesindeki 6 üs arasında ön sırada yer aldı. Pentagon'un, radar sistemi, pist uzatılması ve takviyesine ihtiyaç olup olmadığına yönelik "keşif faaliyeti" (site inspection) kapsamına alındı. 1 Mart Tezkeresi'nin reddi sonrası üzerindeki tartışma son buldu. Ancak, ABD'nin Muş Havaalanı'na olan ilgisi bitmedi. İran'ın nükleer programına ilişkin gerilim ile birlikte adı tekrar gündeme geldi. İlk olarak da 2005 Eylül'ünde ABD Başkanı'nın Ulusal Güvenlik Danışmanı Stephen Hadley'in Ankara ziyareti sırasında, Muş Havaalanı'nın adının da geçtiği haberleri yayıldı. İddiaya göre; İran'a olası bir operasyonunda ABD, Muş Havaalanı'nı da kullanmak istiyordu. Bir başka haberde de son dönemde Washington'da temaslarda bulunan Türk yetkililere bu fısıldanmıştı.
Kapatma kararı İran ile ABD ve Uluslararası Atom Enerjisi Kurumu (UAEK) arasındaki gerilim dün bir basamak daha tırmanırken, Ankara'da önemli bir karara imza konuldu. Hava Kuvvetleri Komutanlığı'nda, Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü ile birlikte önceki gün gerçekleşen toplantıda, Muş Havaalanı'nın bir ay kadar sonra "geçici kapatılması" kararlaştırıldı. Gerekçe Muş Havaalanı'nın bozulan iki pistinin tamamen yenilenmesi ve boyunun uzatılması... Buna göre; DHMİ, üsteki iki pistin boyunu 2800'den, 3650 metreye çıkaracak. DHMİ, NATO standardına uygun hale getireceği pistler için, yapacağı harcamanın bedelini de Hava Kuvvetleri'ne havaalanlarını kullanma karşılığı verdiği yıllık 4 milyon dolardan kesintiye gitmeden, Muş için oluşturulan ayrı bir mahsuplaşmadan karşılayacak.
2-4 yıl sürebilir Buraya kadar her şey normal... Dikkat çeken ise inşaat için öngörülen süre: Dün konuştuğumuz Muş Valisi İbrahim Özçimen "inşaat 700 işgününü aşkın zamanda tamamlanacak" dedi. Muş Belediye Başkanı Necmettin Dede ise "Yetkililer bana 450 işgününde tamamlanacağını söylediler" diye konuştu. Vali Özçimen'in hesabına göre; dün eksi 35 dereceyi bulan soğuk hava koşullarının "işgününe izin verdiği" süre hesaba katıldığında, havaalanının hizmete girmesi, 2 ile 4 yıl sürebilir. Vali Özçimen ve Başkan Dede yetkililere, "İnşaat uzun süreceğine göre ulaşımın aksamaması için, pistin biri açık kalsın, diğeri yapılsın" önerisini götürmüş. Aldıkları yanıt olumsuz olmuş. UAEK Yönetim Kurulu'nun Viyana'da dün başlayan olağanüstü toplantısından, İran dosyasının BM Güvenlik Konseyi'ne havale edilmesine dönük gelişme beklenirken, Ankara'nın Muş Havaalanı kararına ilişkin görüşler muhtelif. Ağırlıkla kabul gören "Ankara'nın inşaat başlatarak ön kestiği" yönünde... Nitekim, Evren Mesci arkadaşımızın haberinde aktardığı gibi; Dışişleri Bakanı Abdullah Gül'ün ABD Dışişleri Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Nicholas Burns ile Londra'da yaptığı görüşmedeki tavrı da bunu doğruluyor. Gül, "İran'ın tamamen izole edilmesi yerine, bir diyalog kapısının açık tutulmasını" öneriyor. Ankara'nın bu rolü sürdürme niyeti, Muş kararında da görülüyor.
|