Kuş gribiyle birlikte beyaz et ve yumurta tüketimi hızla azalırken bakliyat tüketimi son bir ayda yüzde 35 arttı.
Beyaz etin yerine, çok daha pahalı olan kırmızı eti koyamayan, balığın fiyatındaki yüzde 100 artış yüzünden onu da almaya gücü yetmeyen tüketici, bakliyata yöneldi. Kilosu 3 YTL olan kuru fasulyenin cirosu, sadece bir marketin ocak ayının ilk yarısı raporuna göre yüzde 130 arttı.
Kuş gribi vurdu 'kuru' kral oldu
Kuş gribi nedeniyle beyaz etten vazgeçip alternatif arayan tüketici, en ucuz çözümü bakliyatta buldu. Bakliyatçılar Derneği'ne göre tüketim yüzde 35 arttı. Bir marketin raporuna göre ise ocak ayının ilk yarısında kuru fasulyenin cirosu yüzde 130 arttı.
Kuş gribi nedeniyle beyaz et tüketimi yüzde 80 oranında düşerken, tavuk yiyemeyen tüketici, alternatif arayışına girdi. Beyaz etin yerine, üç misli para ödeyerek kırmızı eti koyamayan, balığa da fiyatlardaki yüzde 100 artış yüzünden yaklaşamayan tüketici, en kolay satın alabileceği ürün olan kuru bakliyata yöneldi. Evlerde yılda birkaç kez pişen kuru fasulye ve kırmızı mercimek de tencereye daha sık girer oldu. Türkiye'deki 70 üreticiyi bünyesinde barındıran Paketli Bakliyatçılar Derneği verilerine göre Türkiye genelinde tüketim son 20 günde yüzde 35 oranında arttı. Dernek Başkanı Tevfik Dinçer, "Tencereye en rahat konacak ürün bakliyat. Hem besin değeri yüksek hem de ucuz. Bir kilo kurufasulye 3 YTL. Kalabalık bir aile bir paketten en az üç kez tencere kaynatabilir" dedi. Türkiye'de yaklaşık 200 mağaza ile faaliyet gösteren bir market zincirinin raporu da, tüketimdeki artışı gözler önüne serdi. Buna göre sözkonusu markette Aralık ayının ilk yarısında 3 bin 600 YTL'lik kuru fasulye satılırken Ocak ayının ilk yarısında bu rakam 8 bin 700 YTL'ye
ulaştı. Yeşil mercimekte de 4 bin 700 YTL'lik satış, yılın ilk yarısında 6 bin 600 YTL'ye çıktı.
KONSERVE HAREKETLENDİ Perakende ölçüm şirketi AC Nielsen'in verileri de sofrada alternatif arayışının sonuçlarını ortaya koyması açısından ilginç. Henüz Ocak ayı verilerini yayınlamayan şirketin Kasım-Aralık 2005 karşılaştırmasında bile yeni ürünlere kayışın başladığını ortaya koydu. Bakliyat tüketimini ölçmeyen AC Nielsen raporlarında mutfakta yeni ürünlere kayış, şu tabloyla ortaya çıktı: Kasım 2005'de toplam harcamalar içinde ciro payı 0.40 olan konserve balıklar Aralık 2005'te 0.43 paya çıktı. Konservelerin payı 1.17'den 1.25'e, makarnanın payı 0.85'ten 0.95'e yükseldi. Bazı makarnalarda fiyat bir ayda yüzde 22-38 oranında arttı.
Mercimekte ise 4 bin 700 YTL'lik satış 6 bin 600 YTL'ye ulaştı. Paketli Bakliyatçılar Derneği verilerine göre son 20 günde bakliyat tüketimi yüzde 35 oranında arttı. Türkiye'nin yaygın market zincirlerinden birinin raporuna göre de Aralık 2005'in ilk yarısında 3 bin 600 YTL'lik kuru fasulye satıldı, Ocak ayının ilk yarısında bu rakam 8 bin 700 YTL'ye çıktı.