|
|
SSK ve Bağ- Kur tarih oluyor
SSK, Bağ-Kur ve Emekli Sandığı'nın kaldırılarak, yerine Sosyal Güvenlik Kurumu oluşturulmasını öngören kanun tasarısı, TBMM Başkanlığı'na sunuldu.
Sosyal Güvenlik Kurumu Kanunu Tasarısı'nın gerekçesinde, TBMM gündeminde bulunan Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu Tasarısı ile sağlanan ilkelerin hayata geçirilmesi ve beklenen sonucun alınabilmesinin, kurumsal yapıdaki dağınıklığın giderilmesini ve yönetimde etkinliğin sağlanmasını zorunlu kıldığı belirtildi.
Emeklilik, sağlık ve sosyal yardımlar alanında gerçekleştirilmeye
çalışılan reformların başarısının, iyi bir kurumsal örgütlenmeyi zorunlu kıldığı bildirilen gerekçede, sosyal güvenlik kurumsal yapısının; en kısa sürede ve kolay erişilebilir, standart ve kaliteli hizmet sunan bir yapı üzerinde kurgulanması gerektiği bildirildi.
Gerekçede şöyle denildi: ''Sosyal güvenlik alanında faaliyet gösteren çok sayıda kurumun bulunması, bu kurumlar kapsamında bulunan kişilerin hak ve yükümlülüklerinin farklılaştığı bir sosyal güvenlik sistemi yaratmaktadır. Bu dağınık yapı, eşgüdüm sağlanmasını önlemekte, diğer taraftan, mevzuatın karmaşık olması, aşırı bürokratik işlemler, bilgi işlem altyapısının yetersiz olması ve personele ilişkin sorunlar, sosyal güvenlik kurumlarının etkin çalışmasına engel olmaktadır.''
SSK, BAĞKUR ve Emekli Sandığı'nın kaldırılarak, yerine oluşturulması öngörülen Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı; Sosyal Güvenlik Yüksek Danışma Kurulu, Yönetim Kurulu ve Başkanlık organlarından oluşacak, kurumsal yapıya sosyal taraflar da katılacak.
Tasarıya göre, Sosyal Güvenlik Kurumu, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı'nın ilgili kuruluşu, kamu tüzel kişiliğine haiz, idari ve mali açıdan özerk, bu kanunda hüküm bulunmayan durumlarda özel hukuk hükümlerine tabi olacak. Merkezi Ankara olacak Kurum'un, denetimini Sayıştay yapacak.
Öncelikli amacı, etkin, adil ve kolay erişilebilir sosyal güvenlik hizmeti sunmak olan Kurum, hizmetleri, sigortacılık ilkelerine dayalı olarak aktüeryal ve mali açıdan sürdürülebilir çağdaş standartlarda bir sosyal güvenlik sistemi ile sağlayacak. Kurum, sosyal güvenlik politikalarının geliştirmesi, sosyal güvenlik hak ve yükümlülükleri açısından vatandaşların bilinçlendirilmesi ve Avrupa Birliği (AB) sürecinde gerekli çalışmaları ve her türlü dış ilişkileri, ikili ve çok taraflı anlaşma müzakerelerini yürütmek ve uygulamakla görevli olacak. Kurum, kamu idareleri arasında sosyal güvenlikle ilgili koordinasyon ve işbirliğini sağlayacak.
KURUM, 3 ORGANDAN OLUŞACAK
Tasarıya göre, Kurum, ''Sosyal Güvenlik Yüksek Danışma Kurulu'', ''Yönetim Kurulu'' ve ''Başkanlık'' olmak üzere 3 organdan oluşacak.Kamu, sendika ve meslek örgütü temsilcilerinden oluşacak olan Sosyal Güvenlik Yüksek Danışma Kurulu, yılda bir kez toplanacak.
Kurul, gerekli görüldüğünde olağanüstü toplantıya da çağırılabilecek.Yönetim kurulunda da kamu temsilcileri ile işçi, işveren, memur sendikaları ile esnaf ve emekli temsilcileri yer alacak. Yönetim kurulundaki kamu temsilcileri atamayla, diğerleri seçimle göreve gelecek. Başkan dışındaki yönetim kurulu üyelerinin görev süresi 3 yıl olacak. Yönetim kurulunda kamudan, Kurum Başkanı'nın yanı sıra, Çalışma ve Sosyal Güvenlik, Maliye ve Sağlık bakanlıkları, Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve Hazine Müsteşarlığı'ndan 1'er temsilcinin katılımı ile toplam 6 üye, sosyal tarafların da toplam 5 üye ile temsili sağlanacak.
Başkanlığın ana hizmet birimleri, ''Sosyal Sigortalar Genel Müdürlüğü'', ''Genel Sağlık Sigortası Genel Müdürlüğü'', ''Primsiz Ödemeler Genel Müdürlüğü'', ''Hizmet Sunumu Genel Müdürlüğü'', ''Rehberlik ve Denetim Başkanlığı'' ile ''Aktüerya ve Fon Yönetimi Daire Başkanlığı'' olacak. Sosyal Sigortalar Genel Müdürlüğü, sosyal güvenlik kanunlarının genel sağlık sigortası ve primsiz ödemeler dışında kalan hükümlerinin uygulanmasında görevli olacak.
GENEL SAĞLIK SİGORTASI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Tasarıyla Türkiye'de ilk defa, genel sağlık sigortası sistemini uygulamak üzere Genel Sağlık Sigortası Genel Müdürlüğü kurulacak. Bu genel müdürlük, kişilerin hastalanmaları halinde tedavi masraflarını karşılamanın yanı sıra, sağlıklı kalmalarını sağlamak amacıyla da koruyucu sağlık hizmetleri politikalarının tespiti ve uygulanmasında katkı sağlamakla görevli olacak.
Primsiz Ödemeler Genel Müdürlüğü, sosyal güvenlik kanunlarında primsiz ödemelere ilişkin konularda verilen görevleri yapacak. Hizmet Sunumu Genel Müdürlüğü, sosyal güvenlik veri tabanının kurulmasını, güncellenmesini, ilgili diğer kamu kurum ve kuruluşlarının veri tabanlarıyla entegrasyonunun sağlanmasını; toplanan verilerin sosyal güvenlikle ilgili politika ve uygulamaların zamanında geliştirilmesinde aktif olarak kullanılmasını sağlayacak karar destek sistemlerinin kurulmasını sağlayacak.
Bütün vatandaşlara ''kesintisiz ve yüksek kalitede'' hizmet sunulmasını sağlamak amacıyla, genel müdürlükler ve birimler arasında gerekli iletişim, işbirliği ve eşgüdümü sağlayacak olan Hizmet Sunum Genel Müdürlüğü, böylelikle, ''bir banka şubesi benzeri çalışan, vatandaşa en yakın nokta olan sosyal güvenlik merkezlerinde sosyal güvenlik ile ilgili tüm işlemlerin bütünlük içinde, doğru, standart, eşit, zamanında, hızlı ve ekonomik bir şekilde gerçekleştirilmesine'' katkı yapacak.
''YÖNETİLİR BİR YAPIYA KAVUŞACAK''
Rehberlik ve Denetim Başkanlığı ise kayıt dışı sigortalı çalıştırılması ve sosyal sigorta suiistimalleri ile mücadele edecek, bu amaçla sektörel analizlere dayalı denetimleri yürütecek.
Aktüerya ve Fon Yönetimi Daire Başkanlığı da alınacak primleri ve yapılacak harcamalarla ilgili işlemleri yapacak.Tasarıda, ''50 yılı aşkın bir süredir, çalışma statüsüne dayalı olarak kurulan sosyal güvenlik sistemi, tek çatı altında birleşmiş ve bilgiye dayalı yönetim anlayışı ile yönetilir bir yapıya kavuşturulmuş olacaktır. Tek çatı altında toplanan Sosyal Güvenlik Kurumu, etkin, vatandaş memnuniyetini sağlayan kamu yönetiminin somut örnekleri arasında yer alacaktır'' denildi.
|