|
|
|
|
Asıl bayram ahirette
Nefisleriyle sürekli bir mücadele halinde olan ve gece gündüz ibadet eden Bayrami dervişleri, sahip olacakları ilahi nimetlerle asıl bayramı ahirette yapacaklarına inanıyorlar.
Bayrami dervişlerinin nefisleriyle sürekli bir mücadele halinde oldukları ve gece- gündüz ibadet ettikleri biliniyor. Bunun sonucu olarak sahip olacakları ilahi nimetlerle asıl bayramı ahirrette yapacaklarına inanıyorlar. Bu nedenden dolayı kendilerine Bayrami denildiği de rivayet ediliyor. Bayramiliğin zikrinde öncelikle 12 rekat teheccüd namazı kılınıyor. Hacı Bayram Veli'nin hazırladığı uzun bir vird ile Bakara, Secde, Yasin, Duhan Ha Mim, Feth, Vakıa, Mülk ve Amme sureleri okunuyor. Ardından Kelime-i Tevhid zikri yapılıyor. İbret almak için kainattaki olağanüstülükleri düşünme anlamına gelen ve "tefekkür fi acaibi-l kudre" denilen düşünme tarzı da Bayramiyye'nin esaslarını oluşturuyor. Zikrin sonunda kısa bir münacat okunuyor.
40 GÜN HALVET Bayramiler Halvet'e girdiklerinin ilk gecesi 1000 salavat, 1000 kelime-i tevhid okuyorlar.Hz. Peygamberin katına ermek için iki rekat namaz kılan Bayramiler, Halvetin ikinci gecesinde 1000 ihlas, 1000 kelime-i tevhid okuyor ve Allah'ı görme dileğiyle iki rekat namaz kılıyorlar. Halvetin üçüncü gecesinde ise 1000 Felak suresi, 1000 kelime-i tevhid ve kalpteki perdelerin kalkması için iki rekat namaz kılan Bayramiler, dördüncü gece 1000 Nas suresi ve 1000 kelime-i tevhid okuyup yine iki rekat namaz kılarak ibadetlerine devam ediyorlar. Bayramiler'de Halvet 40 gün sürüyor. Bayramiler halka halinde ve devran şeklinde sesli zikir yapıyorlar. Bayramilik'te sessiz zikri esas alan Nakşilik ile sesli zikri benimseyen Halvetilik'in izleri görülüyor. Ancak Nakşiliğin etkisinin daha az olduğu belirtiliyor. Zikir sırasında ise Hacı Bayram Veli ile aynıdönemlerde yaşamış olan Yunus Emre'nin şiirlerini okuyorlar. Zikir sırasında aşka gelip haykırmaya başlıyorlar. Özellikle "La ilahe illallah" ile zikreden Bayramiler, gözlerini kapatıp, nefeslerini tutuyorlar. Ardından başlarını sağa ve sola sallayarak zikirlerini tamamlıyorlar. Buna Bayramiler'de 'Gönüle Varmak' deniyor. Hacı Bayram Veli'nin sesli zikir uygulamasını Akşemseddin'in kurduğu BayramiŞemsiler uygulamaya devam etse de, Bayrami-Melamiler "gönül bekleme" dedikleri bir sessiz zikri benimsiyor. Çeşitli kaynaklarda, Bayramiler'in kendileri veya başkaları için dilendikleri belirtiliyor. Asa kullanıp, aba veya eski yamalı elbiseler giyen Bayramiler, Allah'ın rüyada görülebileceğine ve miracda Hz. Paygamberin Allah'ı zahir gözüyle gördüğüne inanıyorlar.
BAYRAMİ TEKKELERİ Hacı Bayram Veli'nin ölümünden sonra Ankara'daki Bayrami Asitanesi'nin şeyhliğine büyük oğlu Ahmed Baba geçti. Ondan sonra ise torunuEdhem Baba şeyhlik makamına oturdu. Tekkelerin kapatıldığı 1925 yılına kadar ailenin en büyük çocukları padişahın onayıyla şeyhlik görevini sürdürdü. Asitane şeyhleri, Şemsi- Himmeti kolunun tarikat anlayışını benimsedi. Dergahın 27'inci ve son şeyhi Şemseddin Efendi oldu. 1840 yılında İstanbul'da dokuz Bayrami Tekkesi bulunuyordu. Tekkelerin kaldırıldığı 1925 yılında ise Emekyemez, Himmetzade, Fatih Çarşamba'da Mehmed Ağa Camii ve Şehzadepaşa Bozdoğan Kemeri'nde Helvai Yakup tekkeleri kalmıştı. Günümüzde birçok tekke gibi Bayrami tekkeleri de yok olmuş durumda. Bayrami tekkelerinden hala zamana meydan okuyanlardan Şehzadepaşa'daki Helvai Yakup tekke ve türbesi bugün harap halde. Tekkenin duvarları da, çatısı da yıkılmış durumda. Helvai Yakup'un mezarı üzerine örtülen naylonlarla da olumsuz hava koşullarına karşı önlem alınmış.
|
|
|
|
|
|
|
|
|