|
|
|
|
|
|
Kürt Nakşibendiliği
ARAŞTIRMACI- yazar Müfit Yüksel, Kürt Nakşibendiliği ile ilgili şu bilgiyi veriyor: "1800'lü yılların ilk çeyreğinde Güneydoğu Anadolu'da önemli sosyal değişimler yaşandı. Bu bölgede daha önce toprak ağalığı ve aşiret reisliği vardı. Tarihte bu bölgedeki 25 yerel yöneticiden 24'ü Şah İsmail'e karşı Yavuz Sultan Selim'in yanında yer aldı. Daha sonra bu yöneticilerin statüleri Saray tarafından Tanzimat'a dek korundu. 1843'te Bitlis Beyi'nin konumuna son verildi. Bu, tüm statülerin sonu oldu ve yerel otorite boşluğu doğdu. Bu arada Halidi Nakşiliği'nin bölgede yükselişe geçmesi sonucunda orada bulunan Nakşi Şeyhleri, bölgenin gerçek yerel otoriteleri haline geldi."
HALK İÇİN HAK'LA BERABER Halidi Bağdadi'nin Kürt oluşunun, Halidiliğin daha çok Kürt merkezli bir tarikat haline gelmesine yol açtığını dile getiren Yüksel, Nakşibendiliğin en önemli esaslarından birinin de "Halk içinde Hak'la beraber" prensibi olduğunu söylüyor. Yüksel, Türkiye'de Nakşibendiliğin Halidi kolunun daha yaygın olduğunu da iddia ediyor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|