| |
|
|
Sigara ve riskler
Okurumuz Cemil Ertunç, zaman zaman gündeme gelen "gizli reklam mı?" tartışmasını bir haber üzerinden açıyor. 11 Temmuz tarihli Sabah'ta ilk sayfadan Tatlı Zehir Uyarısı, içerde ise Tatlı Tatlı Bağımlı Oluyoruz başlıkları ile verilen haberde, Almanya çıkışlı resmi bir rapora göre, sigaraların yüzde 10'unda vanilya, bal ve tarçın gibi aroma veren maddeler bulunduğu belirtiliyor ve bunun özellikle küçük yaştakiler için bağımlılık yaratma riskine dikkat çekiliyor. İlk ve iç sayfadaki haberlerin yanında, sigarasını yakmakta olan güzel iki kadın fotoğrafı var. Ertunç'un notu: "En üstte çok seksi bir resim ile verilen, Tatlı Tatlı Bağımlı Oluyoruz başlığı ile sunulan haber de acaba sigara reklamı mı, yoksa 'zehir uyarısı' mı yapıyor? Sigarayı bırakalı yıllar olmuş bir kullanıcı olarak konulan ilave resimlerle sigara reklamı yapıldığını, okuyucunun haber veriliyormuş gibi bilinç altına hitap edilerek sigara kullanımına teşvik edildiğini ve aldatıldığını düşünüyorum..." Bu haberle ilgili, Ertunç'unkine benzer başka bir şikâyet almadım. Eleştiri hem başlıklarla hem de fotoğraflarla ilgili. Altındaki spotlarla birlikte bir bütün olarak bakıldığında, her iki başlıkta da sigara içimine özendirici bir yaklaşım görmedim. Açıkça "uyarı" içeren, "aman dikkat!" mesajını veren ifadeler bunlar. Kaldı ki, haber de hem bilgi aktarıyor, hem de riskleri açıkça vurguluyor. Peki, fotoğraflar? O konu tartışmalı. Sigaraya karşı uygar ülkelerde peş peşe çok sert önlemler alınırken, Türkiye'de hâlâ yaygın bir kullanım olduğu, çocuk ve gençlerin "hedef" teşkil ettiği malum. Genel olarak baktığımızda, sigaranın risklerine dikkat çekmek isteyen sorumlu yabancı gazeteler, hiçbir cazibe taşımayan, "çirkin" fotoğrafları bu tür haberlere uygun bulmakta. Bu açıdan, içerik ile onu destekleyici görsel malzeme arasında bir "tezat" var. Estetiğe önem veriyoruz, ama sigaranın tehdidi onu bastırmalı!
|