|
|
İndirimli uçuşlar otobüsle yarışıyor
Özel şirketlerin uygun tarifeleri ve THY'nin indirimleri Türk insanını uçağa alıştırdı. Yılın ilk altı ayında gerçekleştirilen iç hat seferleriyle 8 milyon 800 bin kişi uçağı tercih etti Aşırı talep nedeniyle Erzurum Kars ve Trabzon'a ancak bir hafta sonrasına bilet bulunabiliyor. 6 ayda iç hatlarda Onur Air 970 bin, Atlasjet 508 bin, FLY Air 128 bin yolcu taşıdı.
FLY Air, Onur Air ve Atlasjet'in ucuz bilet tarifesini THY'nin de iç hat uçuşlarında uygulamaya koyması Türk insanının, uzun karayolu yolculuğu yerine uçaklara yönelmesine neden oldu. Bu yılın ilk altı ayında THY ve diğer havayolu şirketleri 91 bin 900 iç hat seferi yaptı. 2005 Ocak ayında geçtiğimiz dönemin aynı ayına göre yüzde 44.4 iç hat seferi arttı. Ocak ayında 13 bin 970 uçak iç hat uçuşu yaptı. Şubat ayında da, geçtiğimiz yılın aynı ayına göre yüzde 40.2'lik bir artışla 12 bin 522 uçak iç hat seferi gerçekleştirdi. Mart ayında ise yüzde 42.5'luk artışla bu rakam 14 bin 629'a ulaştı. Yine bir önceki yıla oranla nisan ayında yüzde 29.6 artışla 15 bin 155, mayıs ayında yüzde 48 artışla 17 bin 253, haziran ayında ise yüzde 44 artışla 18 bin 371 iç hat uçuşu yapıldı. İlk altı ayda iç hatlarda uçuş gerçekleştiren yolcu sayısı da 8 milyon 797 bin 121 oldu. 2005 Ocak ayında geçtiğimiz yılın aynı ayına göre yüzde 60.1 artışla bir milyon 371 bin 95 yolcu, şubat ayında yüzde 43.7 artışla bir milyon 193 bin 701 yolcu uçuş gerçekleştirdi.
HEMEN BİLET BULMAK İMKÂNSIZ Mart ayında geçtiğimiz yılın aynı ayına göre yüzde 32.2 artışla bir milyon 301 bin 558 yolcu, nisan ayında yüzde 22.7 artışla bir milyon 413 bin 619 yolcu, mayıs ayında yüzde 38 artışla bir milyon 684 bin 763 yolcu, haziran ayında yüzde 43 artışla bir milyon 832 bin 385 yolcu iç hatları kullandı. Geçtiğimiz bir yılda ise 150 bin 550 uçak iç hat seferi yaparken, 14 milyon 427 bin 969 yolcu taşınmıştı. Bölgesel havacılık projesi kapsamında vergilerde yapılan indirimler ve meydan hizmetleri ücretlerinin aşağı çekilmesiyle cazip hale gelen iç hat seferlerinde artık yer bulmak mümkün değil. Otobüs yolcularının uzun seyahatlerde uçak tercih etmesi, gurbetçilerin tatil için Türkiye'ye gelmesi iç hat uçuşlarında bilet sıkıntısına neden oluyor. THY ocak-haziran 2005 tarihleri arasında tarifeli seferlerde yüzde 72'lik doluluk oranı yaşadı. İstanbul-Van-İstanbul yüzde 92.9, Ankara-Van-Ankara yüzde 90.7, İstanbul- Sivas-İstanbul yüzde 90.2, İstanbul Dİyarbakır İstanbul yüzde 88.8 doluluk oranına ulaştı. Seferlerde önceliği karayoluyla 12 saati geçen şehirlere veren Onur Air, 9 Aralık 2003 tarihinden Kayseri ile iç hat uçuşlarına başladı. İzmir, Antalya, Samsun, Kayseri, Adana, Diyarbakır, Erzurum, Trabzon, Gaziantep, Bodrum, Kars ve Malatya'ya uçan, 1 Temmuz'da da Dalaman'a seferlerini başlatacak olan Onur Air'in bilet fiyatı da değişiyor.
ONUR AİR 970 BİN YOLCU TAŞIDI İç hatlarda89, 99, 109 YTL bilet fiyatları ile yolcu taşıyan Onur Air 2004 yılında 1 milyon 600 bin, 2005 yılı ilk altı ayında ise 970 bin yolcuya hizmet verdi. Onur Air Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Şahabettin Bolukçu iç hatlardaki yoğunlukla ilgili olarak, "15 Haziran tarihinde okulların tatil olmasıyla birlikte iç hat pazarındaki turistik uçuşta ciddi bir artış oldu. Özellikle Antalya, Bodrum ve Dalaman gibi turistik merkezlerdeki yoğunluk sezon dolayısıyla en üst seviyelere çıktı. Her ne kadar havayolu şirketleri bu aşırı yoğunluğa hazırlıklı olsa da, diğer birimlerin ve özellikle bazı küçük havalimanlarının yoğunluğu eritmekte karşılaştığı sıkıntılar bulunmaktadır" dedi.
GÖKHAN ARTAN
|