kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Gazi Ercel @ SABAH
 

Yüksek kamu borcu aslında halisünasyonmuş!

Kamu borcunun 2004 yılı sonunda nereye geldiği açıklandı. Hazine Müsteşarlığı'na göre, geçen yıl sonunda kamunun tüm borcu 271.1 katrilyon TL.
Bunun 197.2 katrilyon TL'si iç borçtan, 75 katrilyon TL'sı da dış borçtan kaynaklanıyor. Milli gelirin yüzde 63.5'i oranında bir kamu borcuna sahibiz. Hesaplar net borç üzerinden yapılmış.
Bu tamam da, bazı sorular hala var. Aklıma takılanlardan birisi, kamu borcunun milli gelire oranı hesaplanırken, bu verilerin enflasyondan arındırılmış düzeyinin ne olduğu konusu.

Merkezileştirilmiş
gelir

Bu aslında teknik bir konu. Basit bir biçimde anlatayım. Borç rakamı stoktur. Üzerine yenileri eklenerek büyür, gider. Milli gelir rakamı ise akımdır. Her yılın başından itibaren bir önceki yıl baz alınarak tekrar hesaplanır. Kamu borcunun milli gelire oranını hesaplarken, borç bölünen, milli gelir rakamı ise "bölen" dir. Dolayısıyla, kullanılacak milli gelir rakamı ve dönemi, oranı etkiler. Yüksek milli gelir kamu borçluluk oranını düşürür, daha küçük rakam ise oranı büyütür.
Örneğin, stok olarak takip edilen borç rakamı 1-2 yılda fazla bir değişim göstermez. Oysa yıl ortası milli gelir verisi ile yıl sonu milli gelir verisi değişiktir. Enflasyonun yüksek olduğu dönemlerde
bu fark daha da açılır. Dolayısıyla, yıl ortası milli geliri hesaplamak için, yılın son iki çeyreği ile bir sonraki yılın ilk iki çeyreği toplanarak bulunacak milli gelir verisinin (ki buna "merkezleştirilmiş milli gelir denir) "bölen" olarak kullanılması daha gerçekçidir. Aksi taktirde daha büyük bir oran elde edilir. Tabii ki, enflasyon oranı düştükçe ve tek hanelere indikçe bu fark da azalacak ve sorun da ortadan kalkacaktır . Ancak enflasyonun borçlar üzerindeki etkisini minimuma indirip daha gerçekçi analiz yapmanın bir yolu da budur.

Gerçek
durum

Nitekim, milli gelir rakamını yıl sonu değil de, "son iki çeyrek+ sonraki yılın ilk iki çeyreğinin verilerinin" toplamını esas aldığımızda (Tablo I) farklar açıkça görülüyor. Veriler IMF'nin 2003 Türkiye Dördüncü Madde Raporu'ndan. Enflasyon düştükçe farkın nasıl azaldığı açıkça gözleniyor. IMF, kamu borç düzeyini yorumlarken bu noktayı da gözden kaçırmaz.
Bunları dikkate aldığımızda, kamu borcunun milli gelire oranı olarak 2001 yılında dünyaya açıkladığımız yüzde 93.9 oranının, gerçekte yüzde 74.7 olduğunu fark ediyorsunuz.
2000 yılında oran yüzde 57.4 iken kriz çıkardığımız için 2001 yılında bu düzeye yükselmiş. Daha sonra, hem uygulanan politikalar hem de enflasyonun etkisi ile yüzde 60'lara iniyor.
Burada iki nokta dikkati çekiyor . Birincisi, bazı yorumlarda değinildiği gibi, bizim kamu borcu milli gelir oranı yüzde 90'lara çıkmadı. Enflasyon artınca yüzde 70'lerdeki oran yüzde 90 şeklinde görüntü kayması yaptı. Bu nedenle, "oranı 90'lardan 60'lara indirdik" cümlesi gerçeği yansıtmıyor.
İkinci olarak, krizin derinleşmesinin etkilerini yıllar geçince daha fazla anlıyoruz. Eğer, 2001 yılındaki krizi yaşamasaydık, bu oran şimdi yüzde 50'lerde belki de 40'larda dolaşacaktı.
(I) Yılsonu verisi ile GSMH
(II) Yılın son iki çeyreği ile takip eden yılın ilk iki çeyreğinin toplamından oluşan GSMH
(*) Hazine Müsteşarlığı verisi ve tahmin
Kaynak: IMF, Turkey 2003 Article IV Consultation Report, Sayfa 33.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 IMF anlaşması üç yıl sürecek mi?   / 18-04-2005
 IMF uyarılarındaki çelişkiler   / 16-04-2005
 Dışbank rüzgârı   / 15-04-2005
 Enflasyonist bekleyişleri ölçmek   / 13-04-2005
 Dış borç tehlike yaratıyor mu?   / 11-04-2005
 Avrupa'nın sorunları ve Türkiye   / 09-04-2005
 Brezilya IMF'den nasıl kurtuldu?   / 08-04-2005
 Kamu arazileri değerlendirilmeli   / 06-04-2005
 Değişik bir petrol krizi   / 04-04-2005
 Sanayileşmiş ülkeler ve cari işlemlerin uyumu   / 02-04-2005
YAVUZ SEMERCİ
Doğan CEO'su Darbaz'dan gelen yanıt...
Dışbank'ın...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Enerjide by pass oyunları
Türkiye'nin, '...
GAZİ ERÇEL
Yüksek kamu borcu aslında halisünasyonmuş!
Kamu borcunun...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Yabancı, portföy yatırımından kaçıyor, doğrudan yatırıma...
Kapıda 'başarı' yazıyor
Fenerliler’in "Rıza Efendi 2 ekmek bir süt" pankartı Çalımbay...
Anadolu Aleviliği'nde kadeh tokuşturulmaz
Tunceli Hozat'da cem töreni sürüyor. Deyişler bittikten sonra...
İlkiz: TCK'daki değişiklik kısıtlı
İlkiz: TCK'daki değişiklik kısıtlı
Gazeteciler Cemiyeti adına ceza yasası görüşmelerine katılan Avukat...
Türkiye İsrail'den casus uçak alacak
Türkiye İsrail'den casus uçak alacak
Erdoğan, İsrail gezisi öncesi 10 casus uçağı alım projesini...
IMKB
E: 24.144 D:% 3,68
DOLAR
S: 1,372 D:% 2,160
EURO
S: 1,784 D:% 2,944
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu