|
|
Enerjide by pass oyunları
Türkiye'nin, ' Doğu-Batı Enerji Koridoru' olacağını duyan ve enerjiyle hiç ilgisi olmayan, benzeri yatırımları daha önce hiç yapmayan bir çok şirket kolları sıvamış 'falan boru hattını biz yapacağız' diye ortada dolaşıyor. En göze kestirilen alan ise boğazlardan petrol geçişini by pass edecek yeni boru hatları. Ancak, ne Başbakan Recep Tayip Erdoğan'ın, ne de Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler'in ve ne de Dışişleri Bakanı Abdullah Gül'ün ağzından şu ana kadar hükümet olarak 'şu boru hattını destekliyoruz' şeklinde bir güzergah adı duyulmadı. Enerjide merkez ülke olma iddiası olan Türkiye'nin bu konuda hızlı adım atması gerekmiyor mu? Zira, bazı uzmanlar tarafından hayal proje olarak isimlendirilen Trans-Trakya ve Trans Balkan projeleri Bulgaristan, Yunanistan, Rusya, Makedonya, Arnavutluk gibi ülkeler arasında tartışıldığı bir zamanda Samsun-Ceyhan Petrol Boru Hattı'nı hükümet desteklediğini niçin açıklamıyor? 2007'de Irak-Türkiye Ham Petrol Boru Hattı'nın (ITP) süresi dolacak. Yani Ceyhan Terminal'i boş kalacak. Shell, Total ve İtalyan Eni gibi büyük şirketlerin SamsunCeyhan'a ilgi duyarak , Boru Hatları ile Petrol Taşıma AŞ'yi (BOTAŞ) ciddi partner gördükleri bir dönemde neden ileriye dönük adım atılmıyor? Şu günlerde kamunun gücü kullanılarak özel sektöründe dahil olacağı bir projeyle bu hattın önü açılırsa, gelecekte Ceyhan bir petrol terminaline dönüşebilir. Baku-Tiflis-Ceyhan Ham Petrol Boru Hattı'nın da devreye girmesine aylar kaldığı şu günlerde, SamsunCeyhan'ı tek başına özel sektörün yapamayacağına göre, bu boru hattını dolduracak petrol garantisi veren, finansman gücü ve Ruslarla diyalogu olan, Hazar ve Orta Asya'da yatırımları bulanan şirketlerle masaya oturmakta geç kalınmıyor mu?
|