|
|
|
|
|
Zordaki Swiss'i Lufthansa uçuracak
|
|
Uzun dönemdir ayakta kalma mücadelesi veren Avrupa'nın en gözde havayolu şirketlerinden İsviçreli Swiss, Alman Lufthansa Havayolları'nın kanatları altına giriyor. Havacılık sektöründeki amansız rekabet havayollarını uçuş maliyetlerini düşürüp, doluluklarını ve sefer sayılarını artırmaya yönlendiriyor. 1990'lı yılların başında ittifaklar oluşturarak maliyetleri aşağı çekip daha geniş uçuş ağına sahip olmak isteyen havayolu şirketleri, son yıllardı çareyi bir adım atarak ittifakları aynı çatı altında birleşmekte buldular. Bunun son örneği ise Lufthansa- Swiss evliliği. Geçen hafta dünya havacılık gündemine düşen bu haberin ardından İsviçre şirketinin denetleme kurulundan onay çıktı. Her iki şirketin büyük hissedarları da birleşmeyi onaylayınca Lufthansa, Avrupa'daki konumunu daha da güçlendirdi. Avrupa havayolu şirketleri arasındaki son büyük birleşme geçen yıl Air France'ın Hollanda'nın ünlü KLM şirketini bünyesine almasıyla gerçekleşmişti.
AIR-TRUST YÖNETECEK Swiss şirketinin bazı haklarının (sefer) korunması nedeniyle Lufthansa eski rakibini hemen kendine katmak yerine, Swiss'in hisseleri İsviçre'de kurulacak Air-Trust adlı şirkete devredilecek. Lufthansa ilk aşamada bu yeni şirketin %11'ini devralacak ve kartel dairesinden onay çıkmasından sonra payını yüzde 49'a çıkaracak. İkili hava anlaşma haklarının kaybedilmemesi için Swiss hat lisanslarıyla ilgili görüşmelerin bitmesinin ardından Lufthansa ailesine katılacak. 70 yıl İsviçre'nin milli havayolu olarak uçan en son yaşadığı krizde adını Swissair'den Swiss'e çeviren bu havayolu artık İsviçre'de özerk bir yapıyla Lufthansa çatısı altında uçuşlarını sürdürecek.
AYRICALIKLI KONUM Zaten İsviçre'li yetkililer de Swiss'in servis kalitesine gölge düşmeyeceğini ve Lufthansa'ya bağlandıktan sonra da Swiss'in İsviçreliliğinden hiçbir şey kaybetmeyeceği görüşünde. Ancak, Swiss Yönetim Kurulu Başkanı Christoph Franz, Lufthansa'nın 1 milyar Franklık borcu üstleneceğini hatırlatarak, Swiss markasıyla uçacaklarını, Lufthansa'nın bağlantılarından yararlanacaklarını ve Zürih Havalimanı'nın uluslararası bağlantıların merkezi olacağını açıkladı. Filosunda 80 uçağı bulunan Swiss'in 7 bin personeli bulunuyor. Geçen yılın zararı 140 milyon Frank. 2003 yılında yeni yatırımlar sebebiyle yaklaşık bir milyar Euro zarar ettikten sonra 2004'te kârını 400 milyon Euro'ya çıkaran Lufthansa ise geçen yıl 377 uçağıyla 51 milyon yolcu taşıdı. Swiss'te yüzde 20.4'le en büyük hissedar İsviçre hükümeti olarak gözüküyor. Birleşmeyle yılda 50.9 milyon yolcu taşıyan Lufthansa'nın 64.8 milyon yolcuyla birinci sırada olan Air France - KLM'ye biraz daha yaklaşmayı amaçladığı belirtiliyor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|