|
|
'İstanbul'u nasıl satmalı?'
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş geçtiğimiz hafta Cannes'a gitti. Amaç İstanbul'u dünya pazarına çıkarmaktı. İstanbul'u Cannes'a götürmek için Prof. Dr. Murat Aykaç Erginöz'ün yıllardır nasıl uğraş verdiğini daha önce yazdım.. Hakkını yememek gerek, Topbaş ilk kez bu işe sıcak bakmış ve Cannes çıkarması böyle başlamıştı. Ancak bu ' sıcak bakma'nın mesafeli bir duruşla yapıldığını, ' hadi olsun' anlamına geldiğini de belirtelim. Şimdi gelelim Cannes'ın bizimkilerde nasıl bir 'ufuk' yarattığına. Cannes'daki MIPIM Fuarı aslında şehirlerin 'satıldığı' bir dünya pazarı. Bu pazara çıkarken hazırlıklı olmak gerekiyor. Yıllar önce Prof. Dr . Çağlar Keyder, 'İstanbul'u Nasıl Satmalı' başlıklı bir yazı kaleme almıştı. Keyder, bu yazıda özet olarak ' Artık ulusal ekonomilerin şehirleri değil, şehirlerin ulusal ekonomileri taşımaları söz konusudur' tesbitini yapıyor ve şöyle diyor: "Bu yüzden, İstanbul'u globalleştirmek için yapılacak yatırımlar, aktarılacak kaynaklar Türkiye'nin geleceğini de yakından etkileyecektir." Cannes'daki MIPIM Fuarı tam da böyle bir alan. Bu fuara Büyükşehir Belediye Başkanı ile birlikte Küçükçekmece Belediye Başkanı Aziz Yeniay, Zeytinburnu Belediye Başkanı Murat Aydın, Gaziosmanpaşa Belediye Başkanı Erhan Erol, Fatih Belediye Başkanı Mustafa Demir, Kartal Belediye Başkanı Arif Dağlar da katıldı. İstanbul'un dünya pazarına çıkartılması açısında bu ilk deneyimi başkanlar nasıl değirlendiriyor? Küçükçekmece Belediye Başkanı Aziz Yeniay, şöyle diyor: "Gidişimizin hem olumlu hem de olumsuz yanları vardı. Böyle bir organizasyonda Türkiye'nin mutlak surette olması gerekiyordu. İlk olması nedeniyle zaman zaman eksikliklerimiz oldu. Ancak başkanın verdiği ilk günkü resepsiyonda büyük bir potansiyelin ve beklentinin oluştuğunu gördük. Yaklaşık 10 bin insan geldi, benim korkum insanların katılmayabileceğiyle ilgiliydi." Hazırlık sürecinin kısa olduğunu bu nedenle iyi hazırlanamadıklarını vurgulayan Yeniay, önemli bir noktaya daha dikkat çekiyor: "Handikapımız şu; uluslararası yatırımcıların yapacağı yasal altlıklarımız hazır değil. Bize denilen, ' mülkiyet sorununu çözüyor musun? Bana burayı hangi şartlarda veriyorsun?' Dubai bu açıdan rahat. Uluslararası yatırımcıyı cezbedecek şartları hazırlamak gerekiyor. Bunu götürmedik. Biz İstanbul'u satamıyoruz, uluslararası yatırımcıya elimizdeki değerleri açamıyoruz, taşıyamıyoruz." Yeniay bu gidişin bir deneyim olduğunu da belirtiyor ve şunları söylüyor: "Bütün bu eksikliklere rağmen, başkan Topbaş şu talimatı verdi: ' Önümüzdeki seneye bu günden itibaren hazırlanın ...' Oradaki projeleri görünce ' Biz 10 kat daha iyisini üretiriz' diye düşündüm. Yarışmalardaki projeler çok sıradan, çok basit. İstanbul'u onlarla yarıştırmak bile adaletsizlik olur ." Zeytinburnu Belediye Başkanı Murat Aydın ise Cannes deneyiminin ne anlama geldiğini şöyle anlatıyor: "İlk defa katılıyor olmamamıza rağmen çok ses getirdik. Şehirciliğin dünyada geldiği noktayı öğrendik. Kentlerin simgesi haline gelen yapıtların nasıl ortaya çıktığını, mimarisini inceledik. Bize çok büyük katkısı oldu. Kesinlikle şehirlerle uğraşan, mimarlık yapan herkesin görmesi gerek."
|