Bürokratlar, teşvik tasarısını yumuşatmak için şirketlerin istihdam etmesi gereken işçi sayısını artırması ve bu barajın zamana yayılmasını önerdi.
Hükümet, teşvikli illerde kapsamın daraltılacağı sinyalini verdi. Bürokratlar önceki gün alt komisyona sevk edilen Teşvik Yasa Tasarısında değişiklik yapılarak çalıştırılması zorunlu olan asgari işçi sayısının artırılmasını talep etti. Tasarıya göre, teşvik alan illerde daha önce yatırım yapan işletmeler işçi sayısını yüzde 10 veya en az 20 kişi artırma, çalışan işçi sayısının da en az 10 kişiye ulaşması şartıyla destek alabiliyor. Uluslararası Para Fonu'nun (IMF) sert bir dille eleştirdiği teşvik yasası üzerindeki tartışmalar tüm hızıyla sürüyor. Ekonomi kurmayları, tevşik tedbirlerinin gerek il sayısı gerekse yatırımcı bazında genişletilmesini doğru bulmadıklarını, ancak Başbakan'ın kesin talimatı karşısında gereğini yaptıklarını söyledi. "Henüz görüşmeler devam ediyor" diyen bürokratlar, son durumu şöyle yansıttı:
KAYNAK ARAYIŞI VAR "Teşvik Tasarısı zaman kazanmak için alt komisyona çekildi. Teşvikler amacına ulaşacaksa 1-1.5 milyar YTL ek yüke katlanılabilir. Ancak bugünden Doğu ve Güneydoğudaki iller, 'Bizi listeden çıkarın' demeye başladı. 'Nevşehir varken Ağrı'ya yatırımcı neden gitsin?' deniliyor. Diğer illere karşı haksız rekabet yaratıldığı söyleniyor. IMF'nin ayrıca kaygı duyduğu söylenen tarımsal destekler var. Örneğin, mazot ve gübre desteği gibi. Bu destekler ileri bir tarihe bırakılabilir. Sulamada elektrik borçlarının belli bölümünün silinmesi ise zaten tahsili mümkün olmayan bir alacağa ödeme kabiliyeti kazandırılmasıyla ilgili." Teşvik Yasası için önceki gün müsteşarlar düzeyinde toplantı yapıldı. Bütçeye gelecek ek yükün azaltılması için öneriler ele alındı. Uygulanabilir seçenek olarak istihdam şartında değişiklik gündeme geldi. Tasarıya göre, teşvik alan illerde daha önce yatırım yapan işletmeler, işçi sayısını yüzde 10 veya en az 20 kişi artırması ve çalışan işçi sayısının en az 10 kişiye ulaşması şartıyla destek alabilecek. Bürokratlar, asgari işçi sayısının yükseltilmesini önerdi. Ayrıca, Mart 2003'ten sonraki işçi sayısı artış katsayısının yükseltilmesini, firmaların işçi sayısı barajını aştıkları aydan itibaren teşvik almasını istediler. Böylece yükün zamana yayılabileceğini ifade ettiler.
2.2 MİLYAR YTL GEREK Teşvik edilen il sayısının 49'a çıkması ve bu illerde daha önce gerçekleştirilen yatırımların da destek kapsamına alınması karşısında Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) bir hesap yaptı. DPT'nin hesabı 1.5 milyar YTL ekstra yük ortaya çıkardı. Ayrıca, tarım paketinin 'gübre ve mazot desteği' için 700 milyon YTL kaynak gerektiği ortaya çıktı. Böylece toplam fatura 2.2 milyar YTL'ye ulaştı.