kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
  » Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Pervaneliler tarih oluyor
Pervaneliler tarih oluyor
9 Şirket Üretimi Durdurdu
Kısa...kısa...kısa...

Pervaneliler tarih oluyor

On beş yıl öncesine kadar altın dönemini yaşayan ve pazarın yüzde 80'ine hizmet veren pervaneli uçaklar güvenlik ve ticari sebeplerden dolayı gökyüzüne veda ediyor.

Kısa mesafeli uçuşlarda pazarın tek hakimi olan pervaneli uçaklar (turboprop) hızla gelişen ve ekonomik olarak daha etkin olan jet uçakları karşısında son günlerini yaşıyor. On beş yıl öncesine kadar kısa mesafeli pazarın yüzde 95'ini kapsayan pervaneli uçakların 2020 yılında pazarda yüzde 10 ile yüzde 5 arasında bir pay alması bekleniyor. 90'lı yılların başında ilk önce 100-150 kişilik 2. el kullanılmış jet uçaklarının, daha sonra da özel olarak bölgesel havacılık için tasarlanmış 100, 70, 50 ve 35 koltuklu uçakların pazara girmesiyle pervaneli uçak kullanımı hızla yerini jet uçaklarına bıraktı. 1991 senesinde dünyada 9 adet pervaneli uçak üreticisi varken 2003 yılında sadece 2 adet üretici kaldı. Havayolu şirketleri büyüyen pazarlarına uygun olarak pervaneli uçakları bölgesel jet uçakları ile değiştirmeye başladı. Pervaneli uçakların neden tercih edilmediğini, güvenlik, yolcu rahatlığı ve ekonomik verimlilik başlıkları altında özetlemek mümkün. Güvenlik şartları pervaneli uçakların kullanım alanlarını daraltıyor. Yolcular pervaneli uçakla seyahat etmeye çekiniyor ve bu uçakları kullanan firmalar yolcu kaybına uğruyor. Jetlere oranla pervaneli uçaklar daha ucuz ancak bu uçakların üretim kabiliyetleri diğer giderleri karşılayamıyor. Pervaneli uçaklar uluslararası güvenlik şartlarına uymalarına karşılık, istatistiksel olarak aynı işlevi gören jet motorlu uçaklara nazaran eş değer uçulan koltuk/kilometre başına yaşanan sorun daha yüksek olduğundan bir tercih sebebi olmaktan uzaklaşıyor. 1994 yılında Amerikan Federal Havacılık Dairesi'nin (FAA) pervaneli uçaklarda daha önce mecburi olmayan, ama jet motorlu uçaklarda standart olan bir çok güvenlik ek sistemini şart koşması sonucu pervaneli uçakların bir çoğu ekonomik olmaktan çıktı. Jet motorlu uçaklar daha hızlı hareket etme, alçalma ve yükselme kabiliyetine sahip olduklarından kaza oranının yüksek olduğu atmosferin hareketli katmanlarında daha kısa süre kalıyorlar. Pervaneli uçaklar ise neredeyse uçuşun tamamını bu katmanlarda geçiriyor. Ekonomik olarak askeri amaçlı kullanılmalarda sorun olmayan bu durum kârlı işletmecilik bekleyen hava yolları için önemli bir gelir kaybı oluşturuyor. Embraer, Bombardier, Dornier gibi pervaneli uçak üretiminde önde gelen firmalarda bu gelişme üzerine jet motorlu uçak üretimine başladı. Pervaneli uçaklar Türkiye'nin gündemine ise Türk Hava Yolları'nın RJ uçaklarının yerine yeni uçak aramaya başlamasıyla girdi.

TÜRKİYE'DE TUTMADI
Yapılan çalışmalar Türkiye'de pervaneli uçakların İstanbul-Bursa, İstanbul- Edirne, Ankara-Eskişehir gibi hatlarda ekonomik bir kârlılık yakalayabileceğini diğer hatlarda bölgesel jet uçaklarıyla ekonomik olarak rekabet edemeyeceklerini gösteriyor. Ancak THY gibi uluslararası uçuş yapan bir şirketin ekonomik yapısının bu tip işletmeye uygun düşmediği kaydediliyor. Bu uçakların satın alınması durumunda filodan çıkartırken önemli mali kayıplara uğrayacağının altı çiziliyor. Bugünkü 100-150 koltuklu uçaklarda gözlemlenen yüzde 75-80 doluluk oranları, THY'nin daha küçük ve verimsiz olan pervaneli uçaklara ihtiyacı olmadığını gösteriyor. Yolcunun tercih etmediği, ekonomik olarak koltuk maliyeti daha pahalı olan pervaneli uçaklara yatırım yapılmasının rekabetin iyice arttığı bu dönemde THY için geri dönüşü olmayan bir hata olacağı söyleniyor.
DİĞER HOBİ HABERLERİ
 Rock'ın yeni savaşçıları
 İsviçre'nin masal vadilerinde gezi
 Uçaklar buzu sevmiyor
 Hayali NASA'da çalışmaktı
 Falcon 7X uçuşa hazır
 Kısa...kısa...kısa...
 Soykırımın 60 yıllık tanığı Auschwitz
 Özel sektör yirmi yeni uçak alacak
 Pilot sorunu Airport'ta
 Uçaklarda restoran devri
 THY iç hatlarda daha da indirimli
 Kısa...kısa...kısa...
 Yakında evine dönecek
 Berlin'de İstanbul sergisi
 'Bu bir savaştır'
 A380 Airbus kumar mı oynuyor?
 Boeing 747 efsanesi yenileniyor
 Airport'un konuğu bakan Yıldırım
 Çalgıları topladı ansiklopedi yaptı
    Aktüel Pazar Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
GÜNTAY ŞİMŞEK
İstanbul'a kar yağdı
Havacılık sektörünün hava...
KAZIM KANAT
Ethel yengemi casus diye tutuklarlarsa...
TURGAY NOYAN
İstanbullu olmak
Şimdi İstanbul'da olmak vardı anasını...
Menopozdan sonra annelik
Menopozdan sonra annelik
Bugünkü tıp 60 yaşındaki bir kadının gebe kalmasına olanak sağlıyor.
Bir tablet al, gençleş ve güzelleş
Bir tablet al, gençleş ve güzelleş
Kozmetik sektöründe yeni trend cilt besleme tabletleri kullanmak. Bu...
Jülide'yi çok beğeniyorum
Kadir İnanır rol arkadaşı Jülide Kural için "İnsanı etkileyen bir...
Asıl misyonerliği Alevilere karşı Diyanet yapıyor
Yazar Erdoğan Aydın'ın Alevilik hakkındaki açıklamaları tartışma...
İslamabad terzisi
Pakistan'ın atom bombasının babası ve dünyanın gelmiş geçmiş en büyük...
Bir oyla başlayan tartışma
Yargıtay Ceza Genel Kurulu'nun 312. maddeyi yorumlayan kararı kamuoyunu ve...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.