|
Uçaklarda restoran devri
|
|
Uzun menzilli uçakların 70'li yıllarda piyasaya çıkmasıyla ikramlar, sıcak yemek ve içeceklerle çeşitlendi. Şimdilerde ise uçakta ikram paralı hale geliyor. Çeşitlilik ve hizmet kalitesi artıyor.
Havacılıkta artan uçuş maliyetlerine rağmen pazardaki sıkı rekabet nedeniyle bilet fiyatlarına zam yapamayan havayollarının buldukları çözümlerden birisi ikramı paralı hale getirmek. Böylece havada ikram havayollarına maliyet kalemi olarak değil, bir gelir getirici unsur olarak yer alacak. Daha önce sayfamızda duyurduğumuz bu uygulama başta geniş gövdeli uçaklar olmakla birlikte, Airbus A380 ve Boeing'in 7E7 (yeni adı 787) modelinin hizmete girmesiyle de dünya genelinde gittikçe daha da yaygınlaşacak gibi görünüyor. Havayollarının yeni ikram sistemi için ilham kaynakları ise, uçakta herşeyi parayla satan ucuz havayolları. Havayolları, bulundukları konum ve taşıdıkları yolcu profiline göre sunulan sınırlı ikramları daha da zenginleştirip, çeşitleri arttırıyorlar. Bu trend devam ettiği taktirde, yolcular uçakta parasını ödeyerek dünyaca ünlü restoran zincirlerinin yemeklerini yiyebilecek. Uçakta ikram istemeyen yolcu ise böylece ekstra bir masraftan kurtulacak. . Türkiye'de herhangi bir havayolunun ya da catering şirketinin uygulamaya koymadığı havada beslenmenin yeni şeklini, dünyanın en büyük catering şirketi LSG Sky Chefs, geçtiğimiz aylarda 'Inflight Cafprogramıyla, uçakta yolculara ünlü restoranların menülerini sunmaya başladı. Başta Amerikan havayolları olmak üzere çok sayıda şirket, Inflight Cafe programını uyguluyor. Bu uygulamanın en hızlı yayıldığı kıta ise Amerika. Amerika'da havayollarının birçoğu 3 saatten daha fazla süren uçuşlarda uçakta yemek satışına imkan veren 'buy on board' (Uçakta Satın Al) programını uyguluyor. Halen 6 Amerikan havayolu şirketi; America West, American Eagle, Northwest Airlines, Midwest Airlines, United Airlines ve US Airways yolcularına LSG Sky Chefs'in Inflight Cafe programını sunuyor. Programının uygulamaya konmasının ardından bir yıl içinde, bu havayolu şirketlerinin uçaklarında 1 milyondan fazla yemek satışı gerçekleştirildi. Avrupa'da yolcularına bu sistemi sunan ilk milli havayolu ise Avusturya Havayolları. Şirket, 13 Ocak'tan itibaren ekonomi sınıfında 2 saat 30 dakikaya kadar olan tüm Avrupa uçuşlarında 'Bistro' adını verdiği servis başlattı. Bu servisle yolcular her damak tadına uygun sandviçlerin yanı sıra taze meyve veya arzusuna göre çok uygun fiyatlarla içecek bulabilecek. Sandviçler 4.5, pasta ve kekler 3, meyveler, cips ve çikilotalar ise 1 euro'dan satılacak. Çay, kahve ve su ise ücretsiz verilecek. Avusturya Hava Yolları'nın tüm yemekleri Airest ve bir Türk şirketi olan DO & CO tarafından hazırlanıyor. Son olarak, Amerikan Alaska Airlines da artık uçakta paralı yemek servisine geçtiğini açıkladı. 9 Ocak'tan itibaren bu uygulamaya geçen şirket, daha önce yaptığı bir araştırmayla, yolcuların yüzde 50'sinin kendilerine sunulan yiyecekleri değil, istedikleri yemekler için para ödemeye hazır olduklarını tesbit ederek, kararını vermiş.
|