|
|
|
|
|
|
900 'bomba' trafikte
LPG'DE 2004 yılı denetimleri tüyler ürpertici: Kontrol edilen 23 bin 740 araçtan 6 bin 400'ü can güvenliği açısından uygun değil. 5 bin 500'ü eksikleri giderip 'uygun' raporu aldı. Ancak 900 araç 'bomba' olarak aramızda dolaşıyor. 193 LPG istasyonunun da sadece 9'u güvenli çıktı.
Trafik terörünün son silahı: Ucuz LPG'ler
Son dönemde sık sık yaşanan trafik kazalarında LPG'li araçların pek çok kişiye mezar olması araçlarda kullanılan ucuz LPG'nin ne denli tehlikeli olduğu gerçeğini gözler önüne serdi.
Gözcü Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Rahmi Turan'ın sekreteri Oya Kayaoğlu' nun İstanbul'da meydana gelen kazada LPG'li araç içinde yanarak ölmesinin ardından önceki gün de Adana Kozan'da iki LPG'li aracın birbirine çarpması sonucu 9 kişinin feci şekilde can vermesi, dikkatleri yeniden LPG'li araçların 'taşıdıkları' risklere çevirdi.
Ucuz Yakıt Tehlikesi Makine Mühendisleri Odası başkan vekili Meftun Gürdallar, sağlam ve Sanayii Bakanlığı'ndan onayı alınmış LPG tanklarının iyi yerleştirilmesi ve düzenli kontrolden geçirilmesi halinde tehlike yaratmayacağını belirterek, "Sorun ucuz ithal edilen tanklardan kaynaklanıyor" dedi. Gürdallar şöyle devam etti: "Kaçak veya ucuz imalat tankların kalınlığı ince, ayrıca kaçak anında devreye giren valfların devreye girmemesi patlamaya neden oluyor. Eskiden 1 milyar liraya çıkan bir LPG tankı bugün 170 milyona takılabiliyor."
Lpg İşareti Şart Meftun Gürdallar, 1998 ile 2000 yılları arasında LPG tanklarına Makine Mühendisleri Odası raporu ile onay verildiğini, kontrol yetkisinin 2000 yılında ellerinden alındığını belirterek, "2000 yılından bu güne kadar takılan tankların durumunu mühendisler bilmiyor. Karayolları bir çok aracın ruhsatı üzerinden işlem yapıyor. Araç içindeki LPG'nin durumunu bile bilmiyor. Her LPG'li araçın camda LPG yazan işareti bulunmalı"diye konuştu
Denetlemeden İbaret LPG'de 2004 yılında yapılan denetlemeler dehşet verici tabloyu ortaya koyuyor. 193 istasyondan sadece 9'u güvenli bulunurken, 23 bin 740 araçtan 6 bin 400'ünün can güvenliği açısından uygun olmadığı anlaşıldı. Bu araçlardan 900'ü ise hala eksiklerini giderip 'uygunluk' raporu almadı. Dolayısıyla yollarda 900 bomba kol geziyor. İstanbul Trafik Denetleme Şube Müdürü Kemal Hanlı ise denetlemeler sırasında kaçak LPG kullanan araçların trafikten men edildiğini belirterek, "LPG konusunda trafik sadece denetimle görevli. LPG'nin ne kadar güvenli veya ne kadar kaliteli olduğuna bakmıyor. Bu görevse montaja onay verenlerin. Trafik polisi böyle bir araç gördüğünde bağlıyor ve para cezası kesiyor" dedi.
AB Standartı Trafikte güvenliğini tehdit eden bu tekerlekli bombalara karşı vatandaşı uyaran İstanbul Otomobilciler Esnaf Odası Yönetim Kurulu Başkanı Semih Kaçanoğlu ise şu açıklamalarda bulundu: "Gaz kokusu olan taksilere binmeyin, plakasını alın ve hemen 0212 283 65 46 no'lu faks numarasına yazılı olarak bildirin." Yetkililer, LPG'li araçlarda Türk Standartları Enstitüsü'nün getirdiği standartın yanısıra, AB'nin getirdiği ECE-R 67 standartına da LPG tankları takan şirketlerin uyması gerektiğinin altını çiziyorlar.
HASAN ERŞAN
|
|
|
|
|
|
|
|
|