kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
  » Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
ABD, Avrupa'nın 'kanatları' altında
Airbus 380 Boeing 747'ye karşı
Boeing 737'nin kanat parçaları Eskişehir'den

Göklerde AB zaferi

Avrupalı Airbus, "en büyük, en uzun, en yüksek" yolcu uçağı unvanını Amerikalı Boeing'in elinden aldı. Dün dört AB liderinin tanıttığı A380'in üretiminde 200 bin işçi çalıştı, 12 milyar dolar harcandı.


ABD, Avrupa'nın 'kanatları' altında

Airbus tarafından üretilen dünyanın en büyük uçağı A 380'in tanıtımı Fransa'da görkemli bir törenle yapıldı. Boeing 747'yi tahtından eden A 380'in ABD'ye ağır darbe olacağı düşünülüyor.

Avrupalı uçak üreticisi Airbus, 1993'te çalışmalarına başladığı dünyanın en büyük, en uzun ve en yüksek uçağını dün fabrikadan çıkardı. 2003'te uçak satışı ve siparişinde liderliği ele geçiren Airbus'ın sivil havacılık sektöründe yeni bir projeye imza atması ve Boeing 747'nin tahtını tam 35 yıl sonra ele geçirmesi Boeing ve Amerika cephesinde moral bozukluğuna sebep olmuş durumda. Airbus 380, bu seneyi test uçuşlarıyla geçirip sertifikalarını alacak. 2006'nın başında ise ilk yolculu uçuşunu gerçekleştirecek. A 380'i filosuna ilk katacak havayolu ise Singapore Airlines olacak. Avrupalı liderler tarafından lanse edilen yeni Airbus 380, bir nevi AB'nin Amerika'ya gözdağı vermesi şeklinde yorumlanıyor. En azından Airbus'ın ortağı durumundaki Fransa, Almanya, İngiltere ve İspanya cephesinde bu havayı görmek mümkün. Montajı Fransa'nın Toulouse kentinde tamamlanarak, görkemli bir törenle fabrikadan çıkan A 380 için yaklaşık 12 milyar dolar harcandı. Fransa Cumhurbaşkanı Cumhurbaşkanı Jacques Chirac'ın evA 380 modeli, yolcularına sunduğu 5yıldızlı otel konforuyla dikkat çekiyor.sahipliğindeki töreni İngiltere Başbakanı Tony Blair, Almanya Başbakanı Gerhard Schröder, İspanya Başbakanı Jose Luis Rodriguez Zapatero'nun yanısıra dünyanın dört bir yanından davetli 4 bin 500 kişi ve kabalık bir medya grubu izledi. Törende konuşma yapan dört lider de, yapımında 200 bin kişinin görev aldığı A 380'in Avrupa'nın gururu olduğuna dikkat çekti. Dört liderin arkasındaki bayrakların ortasına yerleştirilen Avrupa Birliği bayrağına atıf yapan liderler, bu uçağın Avrupa'nın gücünü ve işbirliğini gösterdiğinin altını çizdiler. İki katlı olarak dizayn edilen A 380, sahip olduğu iç donanım ve yüksek konforuyla havacılıkta adeta devrim yaratacak. Barları, alışveriş butikleri, dinlenme ve yemek salonları gibi özellikleriyle havayoluyla seyahat anlayışını değiştirecek. A 380'le seyahat edenler, geniş sosyal mekânlar sayesinde koltukların arasına sıkışıp kalmayacaklar.

FİYATI 250 MİLYON DOLAR
Liste fiyatı 250 milyon dolar olan uçak için bugüne kadar Singapore, Lufthansa, Emirates, Etihad, Malezya, Virgin gibi şirketlerinden arasındaAlmanya, İngiltere, İspanya ve Fransaliderleri, A 380in tanıtımında yer aldı.bulunduğu 14 havayolu şirketi, 149 adet sipariş verdi. A 380'in en önemli özelliği uzun menzilli hatlarda ekonomik uçuş sunması ve yüzde 35 daha fazla yolcu taşıması. Ancak, A 380'nin şu ana kadar aldığı siparişler ticari olarak verimliliğini göstermiyor. A 380'in ara parçaları Hamburg, kanatları İngiltere, kuyruk takımı İspanya'daki Airbus fabrikalarında üretiliyor. A 380'nin parçaları diğer Airbus uçakları gibi Almanya, Fransa, İngiltere ve İspanya'daki fabrikalarda üretildikten sonra son montajının yapıldığı Fransa'nın Toulouse kentine taşınıyor.

TÜRKİYE ALICI DEĞİL
A 380 üretim tekniği açısından da sektöre birçok yenilik getiriyor. A 380'in yeniliklerinin başında uçağın gövdesinde yüzde 45 oranında sentetik unsurlar kullanılması geliyor. Diğer yandan A 380 her havaalanına inemiyor. A 380 için meydanların ve terminallerin yeniden düzenlemesi gerekiyor. Amerika'da bazı meydanlar ise bu yenilikleri yapamaya yanaşmıyor. Türkiye'den A 380 için sipariş veren havayolu olmadığı gibi bu uçağın inebileceği havaalanı da bulunmuyor.

1 2 3 4 5
 
DİĞER GÜNDEM HABERLERİ
 Bush'tan ABD askerine İran sinyali
 10 bin öğretmen alınacak
 Danıştay'a 6 yeni üye
 Tüm seçenekler masada
 FBI imkânlarının aynısı bizde de var
 Yol parası fidyecilerden
 Sadıkoğlu'nun tercümanı, şoförü ve işçisi şüpheli
 Saddam'ın Van Gogh tablosu Adana'dan çıktı
 'Mardinli Ölü Çocuklar' ödül getirdi
 Hacı adayları Arafat'a çıktı
 37 branşta 10 bin öğretmen atanacak
ERDAL ŞAFAK
Güzel sürpriz
25 milyon kişinin geçim...
UMUR TALU
Komşudan komşuya
ABD'li gazeteci Seymour Hersh,...
ASLI AYDINTAŞBAŞ
İran'la neler olabilir?
ABD başkentinde İran konusundaki...
Müzakereler 2006 yılı sonunda başlayabilir
AB Genişlemeden Sorumlu Üyesi Olli Rehn'in tarama sürecinin 4...
'Patronu öldüren Big Mac mi'?
Mc Donalds'ın CEO'sunun kalınbağırsak kanserinden ölmesi "Big Mac'ten...
Asıl hedef Nihat
Asıl hedef Nihat
Fenerbahçe'nin Anelka ile ilgilenirken Nihat'ın işini bitirmeye...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu