|
Bir evlilikten can alıcı beş sahne
|
|
Ozon'un bir özelliği, her filminde sürpriz yapması. Beklenmedik şeyler yapan zeki yönetmenin kadın-erkek ilişkisini anlatan bu son filmi de şaşırtıyor.
François Ozon artık Fransız sinemasının önde gelen yönetmenlerinden biri, hatta belki birincisi. Eski ustaları ayarında yönetmen pek çıkartamıyor bu sinema (tıpkı İtalyan sineması gibi). Ozon ise "Sitcom" la başlayıp "Kumun Altında", "Sekiz Kadın", Havuz" gibi farklı ve hepsi de kendi içinde başarılı filmlerle, artık her filmi kesinlikle görülmeye değer olan bir yönetmen statüsüne erişmiş sayılıyor. Ozon'un bir özelliği, her filminde sürpriz yapması. Böylece "Kızgın Taşların Üzerindeki Su Damlacıkları" nda tutkulu bir eşcinsel aşkı anlattıktan sonra, "Sekiz Kadın"da tümüyle kadınlara dayalı bir müzikal-komedi sunuyor, oradan gerçek bir saplantıyı anlatan "Kumun Altında"dan bir tür entelektüel zihin alıştırması olan "Havuz"a uzanıyor. O, artık hep beklenmedik şeyler yapan zeki ve hınzır bir usta. Bu son filmi de şaşırtıyor. Bir kadınla bir erkeğin ilişkisini anlatıyor film. Ama diyelim ki Lelouch'un ünlü filmindeki mamul romantizmden ne denli uzak! Ozon, aslında zor ve çapraşık bir yol seçmiş. Marion ve Gilles'in boşanmalarına tanık oluyoruz önce... Sıradan, soğuk, resmi bir boşanma olayı. Ama hemen ardından gelen sahne, aslında bu ilişkinin bitmediğini duyurur gibi... Sonra zaman geriye kayıyor ve çiftin hayatından dört bölüm daha izliyoruz. Bir akşam, evlerinde, Gilles'in in eşcinsel kardeşi ve yeni sevgilisi olan genç oğlanla beraberlikleri. Sonra, daha gerilerde, çocuk sahibi olmaları. Daha sonra, düğünleri. Ve en sonunda da, bir tatil köyünde ilk tanışıp sevişmeleri... Bu sondan başa gitme yöntemi, giderek çok ilginç olmaya başlıyor. Aslında tümüyle birbirlerinden kopmamış ama yine de ayrılma noktasına gelmiş çiftin serüveninin nasıl başladığı, seyircide gerçek bir meraka dönüşüyor. Bir evliliğin beş kilometre taşı, belki çok özel ama mutlaka çok kişiyle benzer noktalar taşıyan bir maceraya dönüşüyor. Örneğin babanın, özellikle ilk çocuk karşısında kapıldığı panik duygusunu, bu ölçüde olmasa da yaşamamış erkek var mıdır?
YÖNETMEN İŞİ BİLİYOR Film, iki harika oyuncuya eklenen yan rollerle de desteklenen bir takım oyunculuğu (özellikle annede büyük oyuncu Françoise Fabian'ı bulmaktan çok mutlu oldum) ile birleşerek, şunu bir kez daha gösteriyor: Ozon, klasik Fransız sineması formlarını ve bu sinemanın özü olan kadın-erkek ilişkilerini, modern bir sos katarak işlemesini bilen hemen tek yönetmen. Son haftaların "Nathalie" veya "İhtirasın Bedeli" gibi iddialı ama biraz bayık Fransız filmlerinden sonra, bu film, özgünlüğü ve gerçek cesaretiyle ilaç gibi geliyor.
BEŞ KERE İKİ (Cinq fois Deux) Yönetmen: François Ozon Senaryo: F. Ozon, Emmanuele Bernheim Görüntü: Yorick Le Saux Müzik: Philippe Rombi Oyuncular: Valeria Bruni- Tedeschi, Stephane Freiss, Françoise Fabian, Michael Lonsdale, Geraldine Pailhas Fransız filmi.
|